Logo

Artykuły

Potencjał druku na tkaninach

Tkaniny stają się coraz bardziej popularnym materiałem, znajdując zastosowanie zarówno w wewnętrznych i zewnętrznych realizacjach, począwszy od druku wielkoformatowego i szerokich zastosowaniach reklamowych, na meblarstwie i aranżacji wnętrz kończąc.

Na tkaninach możemy drukować siatki, banery, flagi, stosika targowe, scenografie i systemy wystawiennicze. Zastosowanie w reklamie tkanin jest ogromne – takie wydruki napotkamy też w witrynach sklepowych czy na popularnych narzędziach marketingowych (roll-upy). Tkaniny, które można pełno kolorowo zadrukować obrazami o fotograficznej jakości znajdują zastosowanie w aranżacji wnętrz, meblarstwie, wliczając w to tapicerkę, zasłony okienne, pościel czy tapety.

Atrakcyjna alternatywa

– Od dwóch lat obserwujemy gwałtowny wzrost zainteresowania drukiem cyfrowym na tekstyliach. Sprzedaż drukarek DTG rośnie geometrycznie i mamy wiele zapytań o usługę druku tego typu na odzieży – mówi Adam Bujak, Dyrektor ds. Rozwoju Amatec. Jak zaznacza Marcin Bogacki, właściciel portalu www.zadrukuj.to, do niedawna wiodącą techniką druku na tkaninach był sitodruk i termotransfer. To jednak cyfrowy druk sublimacyjny, szczególnie przy personalizowanych wydrukach, zdobywa aktualnie palmę pierwszeństwa. Druk sublimacyjny na tkaninach można podzielić na dwie technologie, które różnią się procesem druku i zakresem mediów. Mowa tu o sublimacji bezpośredniej i transferze sublimacyjnym. – Możemy drukować cyfrowo poprzez bezpośredni druk na specjalnie powleczoną tkaninę lub poprzez papier transferowy, z którego dopiero w kolejnym etapie przenosi się zadruk na materiał. W obu przypadkach druk musi przejść przez kalander, który utrwala grafikę poprzez wałki utrzymujące stałą temperaturę ok. 180-190oC – tłumaczy Marcin Bogacki. – Trwałość takiego druku jest bardzo wysoka, dzięki temperaturze tusz wnika we włókna tkaniny i wtapia się w nie, dzięki czemu pozostaje bardzo trwały i wręcz niewyczuwalny. Gotowy produkt jest lekki, delikatny w dotyku i wręcz bezwonny – podkreśla Marcin Bogacki. Wydruki wykonane z tekstyliów są przyjazne środowisku zarówno w procesie produkcyjnym, jak i w kwestii utylizacji – tekstylia, zarówno poliestrowe, jak naturalne, można z łatwością poddać recyklingowi (w przeciwieństwie do PVC). Do tego dochodzą aspekty praktyczne. Tekstylia są dużo lżejsze w porównaniu z tradycyjnymi substratami, dzięki czemu ich instalacja i demontaż są łatwiejsze. Lżejsze materiały oznaczają też tańszy transport. Są mniej podatne na otarcia niż PVC, winyl czy papier. Co więcej, tekstylia są elastyczne i to ich wielka zaleta, gdyż można je ciąć, przeszywać i naciągać na ramy o różnych kształtach i rozmiarach, co pozwala tworzyć różnorodne konstrukcje.

Istota tkaniny

Na polskim rynku możemy zaobserwować coraz większą dostępność materiałów i tkanin do druku. – Wielu dystrybutorów mediów wdraża lub ma w planach poszerzenie swojej oferty o ten segment. Należy też podkreślić, że szereg producentów wprowadza tkaniny zarówno ukierunkowane pod technikę sublimacyjną, ale również do druku lateksowego, ekosolwetowego, jak i UV – zauważa Marcin Bogacki. Druk na tkaninach jest niewątpliwie bardziej wymagający niż na materiałach typu baner lub folia, a kwestia doboru i jakości tkaniny odgrywa tutaj kluczową rolę. – Druk na tkaninach jest techniką bardzo precyzyjną zarówno dla producentów jak i dla samej drukarni. Poprzez bardzo delikatną strukturę tkanin, każdy błąd jest zdecydowanie szybciej zauważalny i dlatego selekcja jakościowa tkanin ma tu kluczową rolę. Każde niedopatrzenie może okazać się bardzo kosztowne – zaznacza Marcin Bogacki. Firma Integart Poland, importer oraz dostawca mediów do druku wielkoformatowego, posiada w swojej ofercie szereg materiałów z segmentu tkanin. – Tkaniny pozwalają kreować ideę eleganckiej, lekkiej i wygodnej reklamy, dlatego wprowadzamy do oferty szeroką gamę tkanin marki PONGS oraz APEX PREMIUM, które doskonale uzupełniają się z techniką druku lateksem, sublimacją, UV, ale również solventem. Silnie widoczny w ostatnim czasie trend dekoracji wewnętrznych daje ogromne spectrum możliwości w tej dziedzinie – podkreśla Agnieszka Kołodziejewska, Product Manager Integart Poland. Szerokie spectrum tkanin firmy skierowane jest m. in. dla sieci handlowych, gdzie niska waga, efekt wizualny i możliwość złożenia grafiki przy transporcie w tzw. kostkę mają kluczowe znaczenie. Natomiast tkaniny dla realizacji podświetlanych, pozwalają na równomierną transmisję światła, dzięki czemu kolory są bardzo żywe i wyostrzone, a wytrzymałość na wiatr i wodę sprawiają, iż można użyć tych produktów do produkcji parasoli, parawanów itp. – Zdajemy sobie również sprawę z wagi personalizacji, odrębne materiały dedykujemy do druku personalizowanej galanterii typu apaszki, krawaty, ale również obrusów, serwet, a także dekoracji ściennych. Tkaniny na ściany to produkty na podkładzie flizelinowym do nakładania bezpośrednio na ścianę. Pozwalają na uzyskanie efektu ciepła i prostej klasyki wnętrz – wymienia Agnieszka Kołodziejewska.

Potęga personalizacji

Druk na tkaninach pozwala na personalizację odzieży czy mebli, która szybko zyskuje wielu zwolenników i staje się modną alternatywą dla dotychczasowych poprzedników. Koszulka z własnym zdjęciem czy nadrukiem, fotel albo pościel z pięknym widokiem czy designerskim wzorem to dziś coraz popularniejsze rozwiązania dekoracji wnętrz. – Do klientów korzystających z druku cyfroweg na tkaninach dołączają też coraz popularniejsze „koszulkomaty”. Zasada ich działania jest bardzo prosta: klient wybiera markę, krój, kolor i rozmiar koszulki (t-shirt, polo, bluza), wgrywa własną grafikę albo wybiera jedną z dostępnych w bazie danych serwisu i pozycjonuje ją na odzieży. Koszt wyliczany jest automatycznie i po akceptacji, za kilka dni można się spodziewać kuriera z gotową przesyłką – mówi Adam Bujak. Marcin Bogacki, zaznacza że w trend personalizacji wpisuje się coraz większa chęć odejścia od masowych produkcji i tzw. „ikeowych” obrazów. – Ile można patrzeć na tapety i obrazy typu canvas z mostem Brooklyńskim lub Marilyn Monroe w wersji black&white z czerwonymi ustami? To zrobiło się już trochę symbolem przeszłości. Teraz klient oczekuje czegoś więcej i jest bardziej zorientowany, jak również świadomy swoich potrzeb – zaznacza Marcin Bogacki.

Maszyny – nowości

Rosnącą popularność druku na tekstyliach dostrzegają producenci maszyn, proponując szereg nowych urządzeń przeznaczonych specjalnie dla tego rynku. Epson, który w 2012 r. debiutował w druku sublimacyjnym, w 2013 wprowadził aż trzy nowe urządzenia. Dwa modele Epson SureColor-F6000 i SureColor-F7000, to pierwsze na rynku drukarki sublimacyjne, w których wszystkie elementy, od atramentu i głowicy po obudowę i akcesoria dodatkowe są zaprojektowane i wyprodukowane przez jedną firmę. Trzecim, premierowym urządzeniem była drukarka SureColor-F2000 do bezpośredniego druku na odzieży (DTG). Wyposażono ją w najnowszej generacji, głowicę Epson PrecisionCore zapewniającą jeszcze większą szybkość i jakość druku. – Prostota obsługi i szybkość działania SC-F2000 sprawia, że jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla producentów krótkich serii T-shirtów czy toreb, jak i nawet dla punktów usługowych wykonujących pojedyncze nadruki – mówi Tomasz Kuciński, Pro Graphics Account Manager w Epson Europe BV Oddział w Polsce. – Rynek druku na tkaninach rozwija się na świecie i w Polsce bardzo dynamicznie. Profesjonaliści oczekują dziś nie tylko jakości, ale także powtarzalności, trwałości. Jednocześnie potrzebują również stabilności procesów, prostoty obsługi urządzeń, a szczególnie minimalizacji czasu na przestoje techniczne i serwisowe – tak by zwiększać elastyczność produkcji i uzyskiwać jej wysoką opłacalność – dodaje Tomasz Kuciński.

W październiku 2013 r. OKI Europe wprowadził pierwszą na rynku cyfrową drukarkę LED A3, ES9541 formatu SRA3, drukującą w pięciu kolorach: CMYK plus biały lub przezroczysty. Maszyna ta zdobyła prestiżową nagrodę VISCOM Best of 2013 Award w Paryżu, Mediolanie i Düsseldorfie. – Przy niskich, pełno-kolorowych nakładach coraz większą popularnością cieszą się papiery termotransferowe. Opłacalna cena zakupu zarówno maszyn jak i nośników powoduje, że jesteśmy w stanie wyprodukować spersonalizowany produkt już od jednej sztuki. Odpowiedzią na te wyzwania jest ES9541, jak i już funkcjonujące modele ES7411WT oraz ES 9420WT, firmy OKI. Urządzenia te umożliwiają nam termotransfer przy wykorzystaniu także białego koloru, co było do tej pory niemożliwe – zaznacza Krzysztof Skóra, z firmy Alma Trend.

Firma Api.pl została we wrześniu 2013 r. dystrybutorem maszyn i urządzeń sitodrukowych firmy M&R. Drukarka Challenger III M&R na targach Fespa 2013 w Londynie ustanowiła rekord świata prędkości druku na koszulkach, kiedy jeden operator wydrukował bezbłędnie w ciągu 1 godziny 2155 koszulek. Również maszyny Kornit Digital, izraelskiego producenta przemysłowych rozwiązań do druku bezpośredniego na odzieży, znalazły się w centrum zainteresowanie polskich dystrybutorów, maszyny te dystrybuuje m. in. firma Amatec.

Niewątpliwie druk na tkaninach to szybko rozwijający się segment rynku, który choć wymagający i nie najtańszy, zdobywa szereg zwolenników, dzięki swym różnorodnym zaletom. – Drukarnie, które stawiają na sprzedaż materiałów jakościowych i obsługę klientów wymagających nowych rozwiązań albo już postawiły na ten segment albo będą musiały o tym pomyśleć szybciej niż przewidują – wyrokuje Marcin Bogacki.

Tekst: Katarzyna Lipska
Zdjęcie: www.zadrukuj.to

Materiał w formacie PDF można pobrać TUTAJ.