Logo

AktualnościGadżety reklamowe

Smycz reklamowa – (nie)zwykły gadżet

Myśląc o gadżetach promocyjnych, jednym z pierwszych jakie przychodzą na myśl, są smycze reklamowe. To uniwersalny i znany właściwie „od zawsze” artykuł promocyjny. Smycz jest niezmiennie popularna, utylitarna i nic nie wskazuje na to, by miało być inaczej. Co więcej, ciągle pojawia się w nowych odsłonach.

Smycze reklamowe istnieją na rynku tak długo, jak długo istnieje właściwie rynek gadżetów reklamowych. – Pierwsze smycze były wykonywane około 15 lat temu techniką sitodruku na taśmach poliestrowych. Prym wiódł wtedy tzw. plastizol puchnący, który dawał wrażenie wypukłego nadruku. Ograniczeniem był tu na pewno mozolny i długi czas wykonania, wysoki koszt produkcji i brak możliwości nadruku wielokolorowego – mówi Piotr Zieliński, właściciel firmy GIFT STAR, wspominając początki produkcji smyczy reklamowych w Polsce. Pierwsze smycze były bardzo proste, również ze względu na fakt, że techniki znakowania na małych akcesoriach nie były tak różnorodne, jak ma to miejsce dzisiaj. – Do produkcji smyczy wykorzystywano też taśmę kaletniczą, używaną na przykład do produkcji plecaków. Taśma ta, ze względu na swoją strukturę uniemożliwiała dokładne krycie, ówcześnie głównie za pomocą wspomnianego sitodruku – dodaje Karol Więcławek z firmy Prosfera.pl Allers Grupa.

Dziś mamy nowe materiały i nowe techniki zdobienia, aktualnie największą ilość smyczy produkuje się na taśmie poliestrowej satynowanej, pod nadruk sublimacyjny. – Sublimacja, jest typem nadruku cyfrowego, nanoszonego poprzez prasowanie taśmy i zadrukowanego papieru za pomocą wypełnionego olejem, rozgrzanego do 200 stopni Celsjusza cylindra, obracającego się w termoprasie. Wydruk ten jest najtrwalszym z dostępnych w produkcji smyczy, a w połączeniu z możliwościami tej techniki i ceną produkcji, często uważanym za najlepszy – dodaje Karol Więcławek.

Potencjał (nie)zwykłej smyczy
Potencjał smyczy reklamowej kryje się przede wszystkim w jej funkcjonalności. Jest to gadżet marketingowy, który poza oczywistym aspektem promocyjnym, jest bardzo praktyczny. – Smycz może służyć do noszenia kluczy, identyfikatorów, komórek czy krótkofalówek. Jest często używana jako podręczna zawieszka do małych narzędzi, jak również do przepustek czy kubeczków z napojami na przeróżnych degustacjach. Będąc małym produktem, nienachalnie promuje daną markę, ale skutecznie, gdyż będąc użyteczna, co chwila pojawia się w naszych rękach – dodaje Marianna Prange, Dyrektor Sprzedaży w firmie BESEDA. Obecna jakość druku, dostępne materiały oraz przeróżne akcesoria powodują, że smycz jest eleganckim gadżetem, z estetycznymi grafikami wykonanymi w najlepszej jakości, który można dostosować do każdego typu wizerunku firmowego.


Od lewej: Smycz sznurowadłowa z wypełnieniem, źródło: Beseda / Smycz do okularów, źródło: Prosfera.pl Allers Grupa / Logosmycz z zatyczkami do puszek, źródło: GIFT STAR

Przy użyteczności smyczy reklamowych, do głosu dochodzi również stosunkowo niski koszt ich produkcji. – Cena tego produktu nierzadko oscyluje już w okolicach 1-2 złotych, a forma promocji ze smyczą jako nośnikiem reklamy ma dość szerokie zastosowanie, począwszy od formy brandingu pracowniczego po branding dużych imprez masowych – dodaje Magda Owczarska, właścicielka firmy CiTRON GROUP. Kolejną wartością smyczy jest łatwość prezentacji treści reklamowej właściwie na całej długości produktu. Możemy wykonać nadruk full color, co zdecydowanie zwiększa widoczność prezentacji marki. Jak dodaje Karol Więcławek w nanoszeniu naszego logo, sloganu czy grafiki, przeważnie stosuje się uniwersalną grafikę wektorową, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by do nadruku wykorzystać również zdjęcia o wysokiej rozdzielczości. Smycz, to doskonały pomysł na wsparcie eventów, festiwali muzycznych czy konferencji branżowych. Firma GIFT STAR przygotowywała m. in. smycze na Mistrzostwa Europy EURO 2012, które były rozgrywane w Polsce i na Ukrainie. Na potrzeby tej imprezy wykonano ponad 150 000 sztuk smyczy, posłużyły one do personalizacji akredytacji podczas turnieju, towarzyszyły imprezom satelitarnym oraz służyły wolontariuszom. Smycze firmy Prosfera znalazły się natomiast na Forum 2000, której uczestnikiem był Dalajlama. Forum 2000 to konferencja odbywająca się co roku w Pradze, której uczestnikami są znane osobistości, laureaci nagród Nobla, politycy, czy też przedsiębiorcy. Smycze posłużyły także w październiku 2016 roku do promocji premierowej gry Mafia III – kontynuacji renomowanej serii gier akcji. W związku z tą premierą wyprodukowano smycze promocyjne, dodawane do specjalnej wersji gry, dedykowanej dla prasy.

Smycz w nowej odsłonie
Smycz ewoluuje w materiale, możliwościach nadruku oraz przede wszystkim w jakości i estetyce wykonania. Jej funkcje podstawowe, zasadniczo się nie zmieniły, jednak mocno rozwija się rynek akcesoriów do smyczy, co pozwala na poszerzenie ich funkcjonalności. – Kiedyś smycze były używane głównie do kluczy, telefonów czy kart przepustowych. Obecnie służą również jako zawieszki na kubki i podręczne narzędzia jak otwieracze, długopisy czy notesy. Główna różnica między smyczą kiedyś, a dziś, jest taka, że poza swą funkcją, obecnie stała się eleganckim prezentem, który przez piękne nadruki subtelnie promuje markę – wyjaśnia Marianna Prange. Zasadnicza zmiana nastąpiła za to w formie personalizacji smyczy. Metoda termo-transferowa czy wyszywana odeszła w cień, w momencie, gdy na salony weszła sublimacja. – Ta metoda szczegółowego cyfrowego druku daje możliwość pracy na bazie całej palety kolorów PANTONE. Możliwość realizacji jednego projektu w niezliczonej ilości kolorów zdecydowanie zrewolucjonizowała rynek smyczy reklamowych. Jest to estetyczna, trwała i wydajna metoda druku, która jest ograniczona tylko przez wyobraźnię grafika – dodaje Marianna Prange. Obecnie wachlarz tego typu produktów jest bardzo szeroki. – Od kilku lat na rynku możemy wyróżnić smycze metalowe, znakowane grawerem laserowym, nierzadko zdobione dodatkowo szlachetnymi kamieniami. Nowością są smycze plastikowe typu Zipper, wyglądające jak zamek błyskawiczny zakończone tzw. elastomerem, który wykonany jest z PVC w dowolnym kształcie zaproponowanym przez klienta. Na zamówienie można wykonać kształt produktu lub logotyp – wymienia Magda Owczarska. Nowością na rynku jest też smycz sznurowadłowa, z wypełnieniem i z nadrukiem sublimacyjnym. – To nowość przede wszystkim jeśli chodzi o jakość materiału, druku, jak i przyjemność w użytkowaniu. Dzięki temu, że taśma jest okrągła i miękka, oferuje komfort w noszeniu, a sublimacja jest możliwa na całej powierzchni. W połączeniu z eleganckim zakuciem daje nam finalnie piękny biznesowy prezent – mówi Marianna Prange.

Od lewej: Smycz sznurowadłowa z wypełnieniem, źródło: Beseda / Smycze Zipper, źródło: CiTRON GROUP / Smycz ze złączką do mocowania butelek dla Pepsi, źródło: GIFT STAR

Poszukiwanie rozwiązań na rosnące potrzeby klientów, sprawia, że producenci smyczy muszą odkrywać coraz to nowsze możliwości wykorzystania smyczy. – W ten sposób powstały smycze dżinsowe z nadrukiem sitotransferowym, których wygląd stylizowany jest na „znoszony”. Wysoka wytrzymałość produktu sprawia, że jest to gadżet godny uwagi, trafiający w upodobania wielu osób. Zapotrzebowania klientów zrodziły również pomysł na produkcję opasek sublimacyjnych zapinanych kolorowym koralikiem wykorzystywanych na różnych eventach muzycznych. Gumki wszyte w smycz w miejsce karabińczyków nadają jej nową funkcję smyczy do okularów, którą niedługo wprowadzimy do naszej stałej oferty – dodaje Karol Więcławek. Jak widać, smycz nie jest tak zwykłym produktem reklamowym, jak mogłoby się wydawać. Różne możliwości znakowania, ciekawe wzory i nowe dodatkowe funkcjonalności sprawiają, że ten gadżet będzie nam towarzyszył nieustannie w działaniach promocyjnych.
Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.