Logo

Marketing MIX

Sport jest dla nas sposobem na życie | Jagoda Bugaj, OTCF (4F)

O tym jaką rolę w działaniach marki 4F odgrywa sport, o współpracy z Polskim Komitetem Olimpijskim, a także o eventach i innych działaniach marketingowych opowiada Jagoda Bugaj, General Manager ds. marketingu sportowego w OTCF.

Na początek pytanie-rzeka, czyli czym jest sport dla marki 4F i co za tym idzie, czym jest dla Was sponsoring sportowy?
4F to marka, która oferuje wysokiej klasy odzież i akcesoria sportowe. Naszym znakiem rozpoznawczym jest kombinacja jakości, technologii oraz nowoczesnego wzornictwa. Produkty 4F są tworzone dla osób czynnie uprawiających sport oraz tych, które lubią sportowy styl na co dzień. Od ponad 12 lat wspieramy profesjonalistów, jak i amatorów uprawiających różne dyscypliny sportu. Promujemy zdrowy styl życia, przekonujemy do łamania własnych barier i pokonywania słabości.

Nowy sklep 4F w Zakopanem otwarty w grudniu 2017 roku.

Sport jest dla nas przede wszystkim sposobem na życie. Pasją, która przenika i determinuje wszystkie inne dziedziny. To nieustanne przesuwanie granicy swojej wytrzymałości, pokonywanie kolejnych przeszkód oraz konsekwentne dążenie do celu. Sportowcy nas inspirują, dlatego chcemy wspierać ich w sposób, w jaki umiemy najlepiej. Poprzez dostarczanie najwyższej jakości kolekcji sportowych, dzięki którym będą mogli czuć się nie tylko bezpiecznie, ale także komfortowo i modnie.

Waszymi ambasadorami są znani sportowcy i osoby świata sportu: Łukasz Kubot, Maciej Kot czy Weronika Nowakowska. Jak dobieracie swoich ambasadorów, na czym polega Wasza współpraca?
Staramy się wybierać osoby bliskie wszystkim kibicom, odnoszące sukcesy, ale przede wszystkim motywujące do spełniania swoich marzeń. Wybór jest zależny oczywiście także od tego, jaką odzież projektujemy. Nasz ambasador musi być powiązany ze sportem, któremu dedykowana jest autorska kolekcja. Ambasador jest dla nas jednocześnie ekspertem w swojej dyscyplinie sportowej. Liczy się dla nas jego wiarygodność oraz zaangażowanie w przygotowywaniu danego produktu, a finalnie całej kolekcji.

Jak zaczęła się kooperacja 4F i Polskiego Komitetu Olimpijskiego? Jakie są jej główne założenia?
Współpraca marki 4F i Polskiego Komitetu Olimpijskiego rozpoczęła się w 2008 roku. Od tego czasu projektanci OTCF opracowują indywidualne kolekcje, dostosowane do oczekiwań polskich sportowców. Symbioza sportu z biznesem nie jest przypadkowa. Każdy z tych światów wnosi do współpracy wyjątkowe wartości. Sport to zdrowa, bezpieczna dziedzina życia, budząca pozytywne emocje. Dynamika biznesu, podążanie za innowacjami to działania, z których sport może tylko czerpać. Polska marka ubiera naszą reprezentację i jesteśmy z tego bardzo dumni. Elastyczność, dostosowanie się firmy do potrzeb sportowców to dla nas podstawa i dlatego nasza współpraca trwa już prawie dziesięć lat. Główne założenia tej współpracy są tak naprawdę bardzo proste i oparte na wzajemności, partnerstwie. Wsłuchujemy się w swoje potrzeby, a także szanujemy swoją wiedzę i kompetencje. Polski Komitet Olimpijski jest ekspertem w obszarze sportu i oczekiwań zawodników, a my w dziedzinie projektowania i przygotowywania kolekcji dla nich. Ta współpraca to interakcja.

Kolekcje olimpijskie tworzycie jednak nie tylko dla Polski. Podczas zimowych igrzysk w PyeongChang marka 4F ubierze także reprezentację serbską, łotewską, chorwacką oraz po raz pierwszy – grecką i macedońską. Jak wygląda współpraca z narodowymi komitetami olimpijskimi i Wasza obecność na tych rynkach?
Każda przygotowywana przez nas kolekcja ma swoją specyfikę, którą budujemy głównie na cechach wyróżniających poszczególne kraje. Mam tu na myśli zarówno symbole narodowe, jak i podejście do sportu, mody i wzornictwa. Tak naprawdę ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ każdy komitet jest zupełnie inny, ma inne oczekiwania, wyobrażenia i potrzeby.

Pokazom nowych kolekcji olimpijskich towarzyszą widowiskowe eventy o efektownej oprawie. Jakie miejsce w waszej strategii zajmuje event marketing?
Chcemy, aby nasze kolekcje były prezentowane efektownie, z dużą dawką pozytywnych emocji, jakie budzi w nas sportowa rywalizacja np. podczas igrzysk. Pokazy kolekcji olimpijskich, które realizujemy, są dla nas sposobem zaprezentowania bogatej i różnorodnej oferty, ale też klimatu oraz charakteru marki. Na wybiegu pojawia się kilkadziesiąt sylwetek. Zawsze jest energia i wielkie emocje. Pokazujemy również, że za kolekcją stoi spora grupa projektantów – młodych i zdolnych ludzi, którzy wykonują kawał dobrej pracy i mogą być z siebie dumni, tak jak my jesteśmy dumni z nich.

Współpraca marki 4F i Polskiego Komitetu Olimpijskiego rozpoczęła się w roku 2008. Od tego czasu projektanci OTCF opracowują indywidualne kolekcje dla sportowców. Na zdjęciu prezentacja kolekcji olimpijskich na Zimowe Igrzyska Olimijskie PyeongChang 2018.

Jaką rolę odgrywa reklama POS i Visual Merchandising w sklepach 4F i 4faces?
Prawie 80 proc. konsumentów decyzję o zakupie podejmuje dopiero w sklepie. Tam reklama nie jest już w stanie w znaczący sposób wpłynąć na poziom sprzedaży. Za to diametralnie zyskują na znaczeniu narzędzia BTL, w tym też merchandising. Korzystamy z tych narzędzi zgodnie ze sztuką, ale priorytetem jest, aby była ona zgodna z DNA marki. Nie idziemy na skróty i zawsze stawiamy sobie wysoką poprzeczkę.

Czy korzystacie w komunikacji z klientami z gadżetów reklamowych?
Jedyny moment, gdy posiłkujemy się gadżetami reklamowymi to nasze pokazy i eventy prowadzone na otwarcie sklepu. Do gift pack’ów dla klientów staramy się dołączać elementy kolekcji. Podczas ostatniego eventu były to rękawice przygotowane dla naszych zawodników na zimowe Igrzyska w Korei Południowej.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Jagoda Bugaj – Zarządza zespołem marki 4F, który realizuje działania z obszaru marketingu sportowego. Z branżą marketingową związana jest blisko 10 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywała w firmach z sektora motoryzacyjnego, energetycznego oraz sportowego. W OTCF odpowiada za opracowywanie i wdrażanie strategii marketingu sportowego w Polsce i na rynkach zagranicznych. Zajmuje się budowaniem relacji z kluczowymi organizacjami sportowymi oraz komitetami olimpijskimi. Obecnie wdraża strategie związane z prezentacją kolekcji olimpijskich na XXIII Zimowe Igrzyska PyeongChang2018, które implementuje na rynkach: polskim, łotewskim, serbskim, chorwackim, greckim i macedońskim.

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.