Logo

Event MIX

Kobiecy pierwiastek wydarzeń

Event już na dobre zagościł w strategiach marketingowych rzeszy firm, jako skuteczne i kreatywne narzędzie promocyjne. To doskonała forma dotarcia do najróżniejszych grup docelowych. Zgodnie z tematem przewodnim numeru sprawdzamy, jak wygląda profilowanie wydarzeń pod kątem konkretnego odbiorcy – kobiety.

Klient jest kobietą
Czy dokonywanie segmentacji rynku według kryterium płci jest w ogóle zasadne? Czy kobiety i mężczyźni różnią się w swoich preferencjach dotyczących eventów? – Oczywiście. Inaczej planujemy event dla kobiet, inaczej dla grupy mieszanej, a jeszcze inaczej dla mężczyzn. Dla kobiet bardzo ważne jest np. miejsce, do którego je zaprosimy. Istotne jest, by było komfortowe i przytulne. Panie cenią wypoczynek i relaks, możliwość przebywania w estetycznym otoczeniu, zjedzenia dobrych posiłków, wypicia kawy w miłym miejscu i towarzystwie. To elementy, na które warto zwrócić uwagę planując tego typu wydarzenie – wyjaśnia Olga Krzemińska-Zasadzka, Managing Director w Agencji Power.

Kobiety to klient wymagający i przede wszystkim świadomy, dobrze wiedzą czego potrzebują i precyzyjnie określają swoje wymagania. – Większość ma zdecydowanie określone preferencje dotyczące oferty, udogodnień, oczekiwań; to one podejmują decyzje o miejscu wyjazdu, nawet jeśli nie one finalnie dokonują zakupu. Statystyki pokazują, że kobiety spędzają na stronie internetowej zdecydowanie więcej czasu niż mężczyźni, analizują, oglądają zdjęcia i porównują oferty oraz korzystają z rekomendacji – dodaje Katarzyna Ścisłowicz, Dyrektor Marketingu w Nosalowy Dwór Resort & SPA. Skuteczne zarządzanie wydarzeniami dla kobiet wymaga starannej strategii i realizacji. – Często w grę wchodzi wiele czynników sytuacyjnych, które wpływają na komfort, uwagę i optymalne uczestnictwo danej osoby. Dla organizatora ważne jest, aby dostosowywać takie wydarzenia do ich potrzeb, upewniając się, że zachęca do odpowiedniego, integracyjnego i wspierającego płeć środowiska – zaznacza Piotr Pilaszek, Event Manager w przestrzeni eventowej Piękno.

Zajęcia z Zumby. Hulakula Rozrywkowe Centrum Miasta.

Czego pragną kobiety?
Zatem, jak bawią się kobiety? Jak odpoczywają? Jaką ofertę do nich kierować? – Widzimy, że kobiety oczekują rozrywki, która już nie będzie tylko wiązać się z typową imprezą i spożyciem alkoholu, a pozwoli oderwać się od życia codziennego, obowiązków i w aktywny sposób wypocząć. Z myślą o spełnieniu tej potrzeby organizujemy m.in. bezpłatne zajęcia Zumby prowadzone przez profesjonalnych instruktorów, które już na stałe wpisały się do kalendarza naszych wydarzeń. W czasie eventów skierowanych do dzieci nie zapominamy o mamach i ich potrzebach. Na takich wydarzenia często zapraszamy np. makijażystki lub firmy oferujące zabiegi kosmetyczne tylko dla kobiet – wyjaśnia Urszula Nieckarz, specjalista ds. marketingu w Hulakula Rozrywkowe Centrum Miasta.

Faktycznie, w ostatnich latach możemy zaobserwować mocny rozwój ofert dla kobiet związany z istotnymi wydarzeniami w ich życiu. Przyjęcia organizowane dla przyszłej mamy przez jej przyjaciółki czyli tzw. „baby shower”, propozycje stricte parentingowe albo bardzo już popularne wieczory panieńskie – we wzrastającym zainteresowaniu tymi zwyczajami, branża eventowa odnalazła dla siebie nową niszę. – Każda z przyszłych panien młodych marzy o niezapomnianej imprezie, która nie będzie przypominała typowego babskiego wyjścia i na długo pozostanie w jej pamięci. Impreza połączona z grą w kręgle czy bilard zapewni rozrywkę w duchu rywalizacji oraz jest oryginalnym sposobem na pożegnanie stanu wolnego. To także doskonała okazja do lepszego poznania się wszystkich koleżanek panny młodej i zintegrowania na kilka dni przed weselem – mówi Urszula Nieckarz.

Niesłabnącym zainteresowaniem od lat cieszą się wszelkie zabiegi kosmetyczne, masaże i centra odnowy biologicznej. Pobyt w SPA to doskonała okazja do naładowania baterii i zrelaksowania się po trudach dnia codziennego. – Choć w naszej ofercie nie dzielimy gości stricte pod kątem płci, oferty typu SPA, związane z pielęgnacją połączoną z wypoczynkiem w górach, czy aktywnością w strefie fitness są jednak w zdecydowanej mierze preferowane przez Panie. W naszym NABE SPA klientki często korzystają z oferty VIP Room, pokoju z opcją sauny, balneoterapii i wyboru ulubionych zabiegów. To bardzo popularne miejsce na „babskie spotkania” – dodaje przedstawicielka Nosalowy Dwór Resort & SPA.

Nosalowy Dwór Resort & SPA.

Eventy firmowe i biznesowe
Oczywiście ogromną gałąź przemysłu eventowego stanowią wszelkie rodzaju wydarzenia biznesowe, spotkania motywacyjne, jubileusze czy podziękowania dla klientów. Olga Krzemińska-Zasadzka, która w swojej agencji zrealizowała wiele eventów dla marek działających w branży kobiecej, podkreśla, że kobiety lubią uczyć się, czy to od siebie nawzajem czy od innych kobiet. – Często w takie spotkanie wplatamy motywacyjny element wystąpienia, warsztaty czy szkolenia. Jako kobiety jesteśmy przyzwyczajone do działania, nie lubimy siedzieć bezczynnie, szkolimy się więc: w gotowaniu, szyciu, śpiewaniu, przygotowywaniu stroików świątecznych, wizażu czy innych aktywnościach. W czasie wydarzeń kobiety nastawiają się na zajęcia, w czasie których spędzają razem czas – wyjaśnia Olga Krzemińska-Zasadzka.

Warto wspomnieć, że kobiety coraz częściej wychodzą poza standardowe czy zwyczajowo przyjęte atrakcje. Chcą próbować nowych rzeczy, wychodzić poza swoją strefę komfortu. – W zależności od potrzeb grupy przygotowujemy mniej lub bardziej „spokojne” wydarzenia. Kobiety lubią np. jazdę kartingami czy lot w FlySpocie. Chcą próbować nowych rzeczy, robić, coś czego nigdy wcześniej nie robiły, eksperymentować. Najczęściej nawzajem zagrzewają się do rywalizacji i dobrze spędzają czas – dodaje Olga Krzemińska-Zasadzka.

Volvo Ocean Race Zdjęcie Agencja POWER.

Jednym z takich wydarzeń – pełnym emocji, radości i niebanalnych aktywności – był wyjazd motywacyjny dla pracowników firmy SCA Hygiene organizowany przez agencję Power, w którym uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w Volvo Ocean Race w Hiszpanii. Największą atrakcją wyjazdu było uczestnictwo w regatach organizowanych w ramach rejsu dookoła świata. W rejsie tym, jedną z łodzi sponsorowała właśnie firma SCA Hygiene, a załogę tej łodzi stanowiły właśnie same kobiety pochodzące z różnych stron świata – była to pierwsza taka załoga w historii regat.

Jak dodaje Piotr Pilaszek, eventy realizowane z myślą dla kobiet, to także te promujące kobiece marki. – W artystycznej przestrzeni warszawskiego „Piękna” mieliśmy okazję zorganizować liczne wydarzenia tego typu. Marka Van Graf zrealizowała u nas otwarcie nowej kolekcji w 2018 roku, Max Factor i Babyliss – śniadanie prasowe, a Mary Kay, L’oreal i Sisley – wprowadzenie nowej linii kosmetyków. Firma Lancôme organizowała też warsztaty makijażu dla blogerek, a WP Kobieta – spotkanie i rozmowy o trendach, lifestyle oraz nowych strategiach. Mieliśmy też duże spotkanie asystentek 150 firm realizowany z The Boston Consulting Group – wymienia Piotr Pilaszek. Zainteresowaniem cieszył się też Press Day nowego produktu do włosów zorganizowany (dwukrotnie już) przez Pantene. – W pierwszym roku prowadzącym był Olivier Janiak, gościem honorowym była Martyna Wojciechowska. Przy drugim evencie prowadzącym był Hubert Urbański, a twarzą projektu została Natalia Kukulska, która zagrała prywatny koncert dla uczestniczek – dodaje Piotr Pilaszek.

Ciekawą koncepcję wykorzystała również Agencja Exclusive Event, która pod szyldem imprezy „Ladies Night” stworzyła szeroko zakrojone działanie PR-owe połączone z komunikacją nowej identyfikacji wizualnej swojej firmy. – Podczas zamkniętej imprezy zorganizowanej dla klientek Exclusive Event, mediów oraz partnerów miała miejsce premiera nowego, nowoczesnego i dynamicznego logotypu firmy. Odsłonięcie miało charakter symboliczny, jego celem było podkreślenie zmian, jakie zachodziły od pewnego już czasu w ofercie firmy, a które właśnie podczas eventu Ladies Night zostały oficjalne zaprezentowane. Dodatkowo była to forma podziękowania naszym klientom i partnerom – tłumaczy Adriana Piekarska, CEO Exclusive Event.

Ladies Night dla klientek, mediów oraz partnerów Exclusive Event.

Przepis na sukces?
Na co zatem zwracać uwagę przygotowując event dla kobiet? Z jednej strony jest wiele czynników, które niezależnie od płci uczestników muszą być spełnione. Są one uniwersalne dla procesu przygotowawczego każdego wydarzenia – dokładne wsłuchanie się w potrzeby klienta, szczegółowy harmonogram, który pozwoli uniknąć, a przynajmniej zminimalizować ryzyko, nieplanowanych sytuacji, odpowiednie zaplecze techniczne i logistyczne itp. Ale to nie wszystko. – Ważne jest, by podczas wydarzenia stworzyć wspólną przestrzeń pełną przyjaznej atmosfery, która pozwoli wszystkim uczestnikom otworzyć się na otoczenie. Takie eventy to nie tylko plan techniczny, to tworzenie niewidocznej warstwy, dzięki której jednostki czują, że mogą wyrażać uczucia, opinie i pomysły w sposób mile widziany i zachęcany – reasumuje Piotr Pilaszek.

Wyjazdy integracyjne, imprezy biznesowe, a także te prywatne – rynek kobiecych propozycji eventowych kreatywnie odpowiada na potrzeby klientek, proponując cały wachlarz zarówno popularnych, jak i nietuzinkowych ofert. Warto więc wsłuchiwać się w potrzeby klientek, obserwować trendy i szukać ciekawych rozwiązań, którymi zaskoczymy odbiorców.
Katarzyna Lipska-Konieczko

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze magazynu OOH event! | Wersja online: CZYTAJ TUTAJ.