Rekomendowane wytyczne do otwierania i dalszego funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów w związku z ogłoszeniem ich otwarcia w drugim etapie „luzowania” w trakcie epidemii COVID-19
Ponowne otwarcie hoteli ma istotne gospodarcze jak i społeczne uzasadnienie. Kluczem jest ochrona miliona miejsc pracy i trudno odnawialnych aktywów infrastruktury turystycznej jakimi są hotele, pensjonaty, czy inne obiekty świadczące usługi zakwaterowania.
Trwają prace, zarówno po stronie hotelarzy jak i instytucji państwowych nad stworzeniem i wdrożeniem norm tworzących „nowy ład hotelowy”, zapewniający bezpieczeństwo Gości, Pracowników i Partnerów w naszych obiektach.
Powinny zatem zostać opracowane w sposób wspólny wytyczne dla interesariuszy branży hotelarskiej mające na celu pomoc w przestrzeganiu odpowiednich norm bezpieczeństwa. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż nowe wytyczne nie mogą stać się barierą finansową i organizacyjną uniemożliwiającą funkcjonowanie obiektu.
Wprowadzenie nowych protokołów bez uwzględnienia uwarunkowań ekonomicznych, operacyjnych oraz specyfiki działalności obiektów może doprowadzić do NIE otwarcia obiektów czyli w praktyce, do braku zniesienia „zakazu działalności ‘’ hoteli/obiektów/pensjonatów.
Nie można wyobrazić sobie turystyki krajowej bez hoteli/obiektów/pensjonatów
Nie można wyobrazić sobie nawet w średnim okresie działalności obiektów bez bezpiecznego ale i szybkiego otwarcia: transportu, turystyki zorganizowanej, turystyki przyjazdowej i wyjazdów MICE (spotkań firmowych)
Wytyczne powinny zatem motywować przedsiębiorców hotelarzy do bezpiecznego i jak najszybszego ponownego otwarcia obiektów.
Proponujemy zatem intensyfikacje wspólnych działań branży, jak i instytucji publicznych mających na celu stworzenie i wdrożenie nowych wytycznych dla działalności hotelowej.
PROPONOWANE ROZWIĄZANIA
I. Procedury zapobiegawcze
- badanie temperatury i wprowadzenie oświadczenia dla gości dot. stanu zdrowia (pod rygorem braku możliwości zakwaterowania w przypadku odmowy);
- obowiązek informowania pracowników i gości odnośnie najważniejszych postanowień protokołu sanitarnego obiektu;
- wprowadzenie zasad bezpieczeństwa do regulaminu obiektu;
- ograniczenie do minimum czasu przebywania gości w obszarze recepcyjnym.
II. Zapewnienie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami obiektu, gośćmi oraz zapewnienie środków higieny dla gości i obsługi oraz sposoby dezynfekcji
- przyjęcia gości w liczbie dwóch osób na pokój – zmniejsza to liczbę gości w hotelu (także korzystających z powierzchni wspólnych);
- bezpieczne ale i też w miarę komfortowe wydawanie posiłków w restauracji tylko dla gości obiektu. To jeden z kluczowych czynników decyzji zakupowych klientów (niezbędny w czasie kiedy samodzielne restauracje pozostają zamknięte) – proponujemy ograniczenie liczby osób w restauracji o połowę, przy zachowaniu zasad dystansowania społecznego i reżimu sanitarnego wydawania posiłków (rezygnacja z bufetu);
- uruchomienia sal konferencyjnych w reżimie obiektów sakralnych (obecnie 1 osoba na 15m2) – rozwiązania przyjęte dla spotkań religijnych mimo że bardzo rygorystyczne umożliwi pracę nad odbudową popytu ze strony klientów grupowych
- możliwość wynajmu elementów infrastruktury obiektu na wyłączność dla osób wspólnie zakwaterowanych (np. sauna, siłownia) – każdorazowa dezynfekcja po użyciu
- dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk powinny być dostępne dla gości na terenie hotelu, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, wind, punktów;
- konieczność dostosowania działalności obiektów do wytycznych sanitarnych np. dezynfekcja, ozonowanie pokoi, wietrzenie obiektu;
- bezwzględny zakaz przebywania w obiekcie osób, które nie są w nim zakwaterowane (zakaz „odwiedzin” podobnie jak to ma miejsce aktualnie w szpitalach);
- sprzątanie pokoi i powierzchni wspólnych zgodnie z reżimem szpitalnym;
- obowiązek zapewnienia środków ochrony osobistej pracownikom oraz taki sam obowiązek po stronie dostawców (maseczki, przyłbice itp.)
- obowiązek dezynfekcji sprzętów udostępnionych gościom jak np. sprzęt sportowy (rower, kajak itp.);
III. Procedury dot. postępowania w przypadku potwierdzenia zakażenia wirusem COVID-19 na terenie obiektu:
- ustalenie listy osób obecnych w tym samym czasie w obiekcie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego;
- szczególna dezynfekcja przestrzeni, w której przebywał zakażony gość / pracownik / dostawca.
Branżowy Sztab Kryzysowy
- Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR – Paweł Tyszkiewicz
- Klub Agencji Eventowych SAR – Mariusz Nowak
- IAA Polska – Jerzy Minorczyk
- Stowarzyszenie Branży Eventowej – Marta Chmielewska
- Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – Olga Krzemińska – Zasadzka, Łukasz Adamowicz
- Meeting Professionals International Poland Chapter – Monika Dymacz Kaczmarczyk
- SITE Polska – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland – Grażyna Grot – Duziak
- Polska Izba Przemysłu Targowego – Przemysław Trawa/ Beata Kozyra
- Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – Katarzyna Cioch
- Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce – JJ Singh
- Polska Izba Turystyki – Paweł Niewiadomski
- Polski Związek Organizatorów Turystyki – Sławomir Szulc
- Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych – Marcin Wujec
- Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – Ireneusz Węgłowski
- Warszawska Organizacja Turystyczna – Barbara Tutak, Mateusz Czerwiński
- Łódzka Organizacja Turystyczna – Tomasz Koralewski
- Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych – Rafał Jańczuk
- Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – Mikołaj Ziółkowski
- Polska Izba Turystyki Młodzieżowej – Krzysztof Męziński
- Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – Jerzy Kapłon
- Izba Turystyki RP – Marek Ciechanowski
- Polska Izba Hotelarstwa – Marek Łuczyński
- Krakowska Izba Turystyki – Piotr Laskowski
- Konsorcjum Polskich Biur Podróży – Artur Matiaszczyk
- Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych- Piotr Zubrzycki
- Turystyka incoming – Andrzej Hulewicz
- Harmony Polish Hotels – Elżbieta Lando
- Polska Izba Techniki Estradowej – Grzegorz Łapczyński
- Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – Marcin Herra
- Polska Izba Artykułów Promocyjnych – Edyta Lisowska
- Polski Holding Hotelowy – Paulina Mazurkiewicz Kurek