W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, które upłynęły pod znakiem niepewności, restrykcji i troski o zdrowie, nie zmniejszyły się oczekiwania konsumentów wobec firm w kwestii dbałości o środowisko naturalne. Zgodnie z wynikami tegorocznej analizy DPDgroup Barometr E-shopper ograniczony dostęp do sklepów stacjonarnych wręcz skłonił wielu kupujących do refleksji nad nawykami zakupowymi i ich wpływem na otoczenie[1]. Jak wskazało opracowanie Grupy 70% regularnych e-nabywców w Europie uważa, że marki i firmy muszą brać na siebie odpowiedzialność za naszą planetę.
E-konsumenci coraz bardziej świadomi
Rozwój świadomej konsumpcji przełożył się na wzrost zapotrzebowania na przyjazne dla środowiska praktyki w branży e-commerce. Coraz więcej konsumentów zauważa podczas zakupów wpływ rozwoju e-handlu na otoczenie, a wielu jest skłonnych poczekać na przesyłkę, aby sprzedawca mógł wysłać wszystkie produkty w jednej dostawie, co pozwoli ograniczyć ślad węglowy. Coraz bardziej widoczne jest także zapotrzebowanie konsumentów na przyjazne środowisku usługi kurierskie.
Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska: – Rosnące zainteresowanie zrównoważonymi doręczeniami wśród konsumentów to trend, którego firmy kurierskie nie mogą lekceważyć. Tendencja ta widoczna jest nie tylko w Polsce, ale w wielu krajach Europy. Jak wskazała analiza DPDgroup, 43% e-nabywców w Wielkiej Brytanii jest skłonnych zmienić sklep na taki, który oferuje więcej opcji zrównoważonych doręczeń, a 40% respondentów z tego kraju wybierze opcje odbioru paczki poza domem, jeśli będzie to wiązało się z niższą emisją CO2. Z kolei 71% e-konsumentów we Francji próbowało łączyć zamówienia online, aby ograniczyć liczbę doręczeń. Świadomi tych potrzeb staramy się zminimalizować ślad węglowy generowany w związku z naszą działalnością do minimum. Rozwijamy więc nisko i zeroemisyjną flotę pojazdów, rozszerzając ją o elektryczne vany kurierskie, rowery czy rowery cargo, a także otwierając obiekty umożliwiające sprawne nadania i odbiory poza domem. Nasza sieć DPD Pickup obejmuje punkty partnerskie, automaty paczkowe oraz DPD Pickup Odziały Miejskie optymalizujące procesy logistyczne w obszarach miejskich. Inwestujemy także w technologie, w tym portal mojapaczka.dpd.com, który pozwala zarządzać doręczeniem i tym samym usprawnić jego przebieg – mówi przedstawiciel DPD Polska.
Konsumenci oczekują „zielonych” paczek
Konsumenci coraz większą uwagę przywiązują do recyklingu produktów. Istotny jest dla nich nie tylko sposób ich wykonania, ale i opakowania. Coraz częściej konsumenci oczekują, by sprzedawca zapakował zamówienie bez użycia folii, plastikowych wypełniaczy i reklamówek.
Rafał Nawłoka: – W ofercie naszego sklepu internetowego z opakowaniami znajdują się m.in. biodegradowalne foliopaki (np. Pak Bio). Zachęcamy też nadawców do stosowania wypełniaczy i materiałów do pakowania powstałych z ponownego przetworzenia odpadów z kartonu i plastiku. Od lat prowadzimy także selektywną zbiórkę w naszych oddziałach, a działania naszej firmy są zgodne z polityką DPDgroup w zakresie zrównoważonego rozwoju.
[1] https://www.dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf