Gadżety reklamowe EXPEN czyli experci od markowych upominków premium | Adam Chmielewski, EXPEN

EXPEN czyli experci od markowych upominków premium | Adam Chmielewski, EXPEN

121
0

O początkach firmy, poznawaniu rynku upominków reklamowych, wprowadzaniu kolejnych światowych marek do Polski, rynku produktów premium, zmianach w czasie pandemii oraz zespole ekspertów mówi Adam Chmielewski, współwłaściciel i dyrektor zarządzający w firmie EXPEN.

Podobno wszystko zaczęło się od amerykańskiej marki Sheaffer. Proszę przybliżyć historię powstania firmy EXPEN.

Dokładnie tak. Na początku był Sheaffer czyli amerykańska marka ekskluzywnych artykułów piśmienniczych. Z marką tą miałem okazję pracować wiele lat wcześniej. Po tym jak zrezygnowałem z poprzedniej pracy i postanowiłem zacząć działać na własny rachunek, przedstawiłem osobom odpowiedzialnym za sprzedaż marki Sheaffer w Europie propozycję dystrybucji ich produktów na rynku reklamowym w Polsce. Był to dość odważny krok. Szybko jednak doszliśmy do porozumienia i tak staliśmy się jedynym w Europie dystrybutorem marki odpowiedzialnym tylko za rynek b2b. Ciężka praca oraz konsekwencja w polityce sprzedaży dość szybko przyniosły sukces.

Co ma Pan na myśli mówiąc o konsekwencji w polityce sprzedaży?

Ponad rok przed oficjanym powołaniem firmy EXPEN do życia obserwowałem rynek upominków reklamowych w Polsce. Pierwsze na co zwróciłem uwagę to fakt, że w Polsce działa bardzo duża ilość agencji reklamowych. Z drugiej strony wiele firm zamawiających gadżety czy upominki reklamowe chciało pominąć agencje reklamowe, ich zdaniem, pośredników niewiele wnoszących do realizacji. Na samym początku podjęta została decyzja, że będziemy współpracować z agencjami reklamowymi i nie będziemy prowadzić sprzedaży bezpośrednio do klientów końcowych.

Jak układa się współpraca z agencjami reklamowymi?

Fakt, że obchodzimy 10-tą rocznicę istnienia i dynamicznie się rozwijamy dowodzi temu, że agencje reklamowe nam zaufały i cały czas z nami pracują. Oczywiście na samym początku wiele z nich nam nie wierzyło i obawiało się, że po udostępnieniu nam logo skontaktujemy się z ich klientem i zaproponujemy bezpośrednią współpracę. Obawy te były podyktowane takimi przypadkami w naszej branży. Na przestrzeni lat stworzyliśmy dla agencji wiele narzędzi pomagających im sprzedawać nasze produkty. Obecnie większość agencji reklamowych nie dość, że zleca nam znakowanie produktów, to jeszcze przesyła dane do wysyłania przesyłek bezpośrednio do ich klientów.

Czy firma Expen współpracuje z innymi firmami niż agencje reklamowe?

Tak. Współpracujemy z firmami, które tworzą programy lojalnościowe dla firm. Zapewniamy pełną obsługę wysyłki naszych produktów do uczestników różnych programów lojalnościowych. Generalnie współpracujemy z firmami, które świadczą usługi marketingowe dla inych podmiotów. Od ponad dwóch lat naszymi klientami są również sklepy stacjonarne oraz sklepy internetowe. Sprzedajemy tam produkty polskiej marki EXO oraz brytyjskiej marki FILOFAX. Jako autoryzowany przedstawiciel szwajcarskiej marki PIGRA prowadzimy również sprzedaż m.in. na Litwę, Łotwę czy Estonię.

Zostały wymienione niektóre marki produktów jakie posiadacie w ofercie. Czy mógłby Pan przedstawić najważniejsze brandy jakie obecnie tworzą ofertę firmy Expen?

Jak już wspominałem wszystko zaczęło się od amerykańskiej marki SHEAFFER, czyli artykułów piśmienniczych premium. Po dwóch latach działalności podpisaliśmy umowę z brytyjską marką TRUE UTILITY (multitoole). Rok później rozpoczęliśmy współpracę z marką PREMEC (obecnie PIGRA) czyli masowymi długopisami premium produkowanymi w Szwajcarii. W 2015 roku w naszej ofercie pojawiła się kolejna amerykańska marka piśmiennicza – CROSS. W 2017 roku rozpoczęliśmy sprzedaż latarek amerykańskiej marki NEBO, a rok później ogłosiliśmy światu powstanie polskiej marki artykułów piśmienniczych premium EXO. Dwa lata później do naszego asortymentu dołączyły notesy i organizery brytyjskiej marki FILOFAX, której dystrybucję prowadzimy we wszystkich kanałach sprzedaży. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy promować na rynku b2b produkty stworzone przez jedno z najbardziej znanych włoskich biur projektowych PININFARINA SEGNO. W tym roku do naszego portfolio dołączyła duńska marka UHMM czyli designerskie pudełka na żywność.

Firma EXPEN jest znana jako dystrybutor upominków reklamowych premium. Proszę powiedzieć jak ten segment gadżetów aktualnie się rozwija?

Wiele agencji reklamowych w Polsce jak ma zapytanie od swojego klienta na upominki klasy premium to bezzwłocznie kontaktuje się z nami, abyśmy wspólnie przygotowali ofertę. Pracowaliśmy na takie zaufanie od początku powstania firmy. W tym segmencie zdecydowanie czujemy się ekspertami. Potrafimy zaproponować ekskluzywne produkty oraz podpowiedzieć jak najlepiej je personalizować. Rynek upominków premium stale się rozwija. Firmy coraz częściej decydują się na zakup markowych upominków, które w elegancki sposób promują markę klienta. Cieszy fakt, że marketerzy zdecydowanie częściej zwracają uwagę na jakość produktów. Dodatkowym atutem przy wyborze może być dożywotnia gwarancja, którą zapewniają CROSS i SHEAFFER.

Jak pandemia spowodowana przez COVID-19 wpłynęła na sprzedaż upominków premium?

Oczywiście na samym początku pandemii zatrzymał się niemal cały świat, również nasza branża. Większość firm w obliczu niewiadomego ograniczyła budżety marketingowe. Część funduszy została przeznaczona na środki ochrony takie jak maseczki czy rękawiczki. Wiele firm z naszej branży zaczęło oferować również tego typu asortyment. Expen nie uległ temu trendowi. Obserwując co się dzieje, zaczęliśmy przekonywać agencje, aby zaczęły oferować swoim klientom upominki premium, które można bezpiecznie dostarczyć kurierem. W trakcie lockdownu zmniejszeniu uległa sprzedaż tanich, masowych gadżetów. Nie były organizowane szkolenia, konferencje czy targi. Firmy chcąc przypomnieć o sobie swoim partnerom biznesowym zaczęły wysyłać upominki klasy średniej i premium.

Świętując dziesiątą rocznicę firmy nie sposób nie zapytać o pracowników. Jak aktualnie wygląda sytuacja i kto tworzy zespół Expena?

Czekałem na to pytanie. Oczywiście firma to ludzie. Nie udałoby się być w tym miejscu w którym obecnie jesteśmy, gdyby nie mój zespół. Zespół ekspertów nie tylko od markowych upominków premium, ale również ekspertów w tym co robimy każdego dnia. Siłą firmy jest to, że duża część załogi pracuje od samego początku. Wojtek i Mietek z działu handlowego są w firmie praktycznie od pierwszych dni działalności Expena. To oni jeżdzą po całej Polsce i spotykają się z agencjami reklamowymi, biorą udział w targach, przygotowują wyceny, a czasami wspólnie z agencjami reklamowymi prowadzą prezentacje produktów dla klientów. Od 2014 roku pracuje z nami Monika, która odpowiada za działanie biura i magazynu w Warszawie. To dzięki niej na czas realizowane są wszystkie zamówienia, a kompletne dokumenty na czas trafiają do księgowości. W 2017 roku dołączyła do zespołu Joanna – osoba z ogromnym doświadczeniem w branży, która kontaktuje się z naszymi dostawcami, jest sprawczynią pojawienia się naszej marki EXO, a obecnie sporo czasu spędza na digitalizacji wielu procesów w firmie – jest osobą odpowiedzialną za działanie platformy internetowej expengifts.pl. Współpracujemy też z osobami spoza firmy. Na przykład Agnieszka, od założenia firmy przygotowuje projekty graficzne nie tylko dla naszych klientów, ale jest też odpowiedzialna za tworzenie logotypów, katalogów czy materiałów marketingowych. Korzystając z okazji chciałbym podziękować moim pracownikom, ale również wszystkim osobom, które każdego dnia pomagają nam w znakowaniu produktów oraz w sprawach księgowych, informatycznych czy transportowych.

Czego mogę życzyć na kolejne lata?

Wiem, że powinienem teraz powiedzieć o kolejnych sukcesach, fantastycznych i lojalnych klientach, spektakularnych kampaniach reklamowych z udziałem naszych produktów, wprowadzeniu na rynek kolejnych marek, satysfakcjonujących projektach czy zgranym zespole grającym wspólnie do jednej bramki. Ja natomiast prosiłbym o życzenia zdrowia i odrobiny szczęścia dla nas wszystkich, a przy zaangażowaniu i pracy, pojawią się kolejne sukcesy.

Rozmawiała Magdalena Wilczak

Adam Chmielewski – Pomysłodawca, założyciel, współwłaściciel i dyrektor zarządzający firmą EXPEN. Osoba działająca praktycznie na wszystkich polach biznesu. Aktywny sprzedawca, kreator treści marketingowych oraz strażnik finansów w firmie. Prywatnie szczęśliwy mąż, tata nastolatka i współposiadacz włochatego psa rasy schroniskowej. Miłośnik dobrego jedzenia oraz pasjonat zdrowego trybu życia.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.