Właściwości estetyczne i dotykowe opakowania to pierwszy kontakt konsumenta z produktem – dlatego pierwsze wrażenie, pierwszy wysłany do klienta sygnał, są szczególnie ważne. Równocześnie konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważony rozwój.
Właściciele marek, projektanci i twórcy opakowań stoją więc przed wyzwaniem opracowania rozwiązań łączących design i zrównoważony rozwój. Dzięki nowej broszurze demonstracyjnej fiński producent tektury Metsä Board chce zainspirować wszystkich zaangażowanych w proces projektowania i pokazać różnorodne możliwości, jakie oferuje zrównoważony materiał – tektura z pierwotnych mas włóknistych.
Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów
„Tworzenie artystycznej wizji na tekturze” to nazwa broszury, która sama w sobie jest małym dziełem sztuki i prezentuje obszerny zestaw efektów specjalnych: od różnych technik tłoczenia na gorąco po bardzo wymagające mikrotłoczenia. W broszurze przedstawiono również różne metody uzyskiwania metalicznego wyglądu. – Chcieliśmy, aby projektanci i właściciele marek mogli dosłownie zobaczyć, jakie mają możliwości. Dlatego uwzględnia wszystko – od bardziej ekonomicznych i prostszych po droższe i bardziej precyzyjne techniki uszlachetniania – wyjaśnia Marko Leiviskä, Graphic Packaging Designer w firmie Metsä Board.
Oprócz nakładania folii na gorąco z nadrukiem na jej powierzchni, broszura demonstracyjna przedstawia również nakładanie złotej i srebrnej folii z wytłaczaniem, a także nakładanie na gorąco na powierzchnię nadruku przezroczystej folii holograficznej, połączone z wielowarstwowym tłoczeniem. Do produkcji broszury użyto tektury MetsäBoard Prime FBB Bright 355 g/m2 . –Dzięki odpowiedniemu materiałowi można w zrównoważony sposób realizować wizje artystyczne i uzyskać realistyczny efekt . Aby to osiągnąć, jakość tektury musi charakteryzować się doskonałą drukowalnością i przetwarzalnością – mówi Marko Leiviskä.
Tektura z pierwotnych mas włóknistych umożliwia wiele zastosowań
Materiałem, który spełnia te wymagania, jest tektura z pierwotnych mas włóknistych. Jej czystość sprawia, że nadaje się do szerokiej gamy produktów, w tym do żywności i innych końcowych zastosowań wymagających wysokiej jakości, takich jak farmaceutyki. Ponadto tektura z pierwotnych mas włóknistych jest materiałem zrównoważonym ekologicznie. Materiał ten jest wytwarzany z surowców odnawialnych i może być poddawany recyklingowi z wysokim wskaźnikiem ekoefektywności, w zależności od oferty przedsiębiorstw komunalnych. W szczególności gatunki lekkie, takie jak te z Metsä Board, przynoszą korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ mniejsze zapotrzebowanie na drewno już podczas produkcji pozwala zaoszczędzić surowce, energię i wodę, a dzięki mniejszej masie transportowej może zmniejszyć emisje. Jednocześnie materiał ma doskonałą drukowalność i może być uszlachetniany, co może być wykorzystane do tworzenia przyciągających wzrok projektów.
Wspólne zrównoważone projektowanie
Aby pomóc właścicielom marek i projektantom opakowań w projektowaniu zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, powstało nowe Excellence Centre Metsä Board. – Chcemy współpracować z naszymi klientami, aby opracować najlepsze możliwe opakowanie dla ich produktu – mówi Leiviskä. – Osiągamy to w naszym Excellence Centre dzięki połączeniu naszego własnego know-how z umiejętnościami różnych ekspertów i partnerów. Na warsztatach online wspólnie pracujemy nad optymalizacją istniejących opakowań, opracowujemy zupełnie nowe opakowania i szukamy nowych rozwiązań dla istniejących technologii, aby stworzyć opakowania na miarę przyszłości – dodaje.
Aby zapewnić analizę opracowywanych koncepcji, Metsä Board korzysta między innymi z dobrze wyposażonego laboratorium swojego Excellence Centre. Wykorzystuje się tu ponad 100 różnych metod pomiarowych i narzędzi analitycznych. Dzięki wirtualnemu biznesowi i oprogramowaniu do komputerowego wspomagania prac inżynierskich (CAE) firma może przeprowadzać zaawansowane symulacje i analizy wydajności opakowań. – Tutaj mamy możliwość zaangażowania klientów i partnerów w proces tworzenia zrównoważonego rozwiązania opakowaniowego, koncentrując się na indywidualnych wymaganiach produktu, jednocześnie opracowując zrównoważone opakowanie tak szybko, jak to możliwe – mówi Leiviskä, podsumowując proces.
Zainteresowane strony mogą zamówić broszurę graficzną u lokalnego przedstawiciela handlowego Metsä Board.
Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.