Pawilon Polski był areną około 1000 wydarzeń: recitali chopinowskich, warsztatów edukacyjnych, seminariów biznesowych, czy pokazów mody. W trakcie sześciu miesięcy odbyło się łącznie 20 wystaw czasowych przygotowanych przez regiony i instytucje. Polska zorganizowała także 2 międzynarodowe fora gospodarcze, w których wzięło udział łącznie ponad 1200 uczestników.
Hasłem przewodnim udziału Polski w Expo 2020 Dubai było „Poland. Creativity inspired by nature” („Polska. Kreatywność inspirowana naturą”).
Najważniejszymi wydarzeniami zorganizowanymi przez Polskę na Expo 2020 Dubai były: Święto Niepodległości (11 listopada 2021 r.), Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze (6 grudnia 2021 r.), Dzień Polski (7 grudnia 2021 r.) oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze (28 marca 2022).
Około 2500 polskich firm skorzystało z szerokich możliwości rozwoju na nowych rynkach, jakie dał im kompleksowy program gospodarczy przygotowany na Expo 2020 Dubai. Wśród kilkunastu inicjatyw o charakterze biznesowym znalazły się m.in. program Go to Brand, seminaria, webinaria oraz udział w targach branżowych.
W ramach Programu Partnerskiego nawiązano współpracę z 33 polskimi firmami. Przedsiębiorcy, którzy się do niego zakwalifikowali, zapewnili na Wystawie Światowej elementy wyposażenia Pawilonu Polski oraz organizowali wydarzenia kulturalne, biznesowe, czy edukacyjne.
Pawilon Polski zdobył uznanie Biura Wystaw Światowych. Został wyróżniony srebrną nagrodą za aranżację wnętrz w kategorii pawilonów średniej wielkości.
Organizatorem udziału Polski w Expo 2020 Dubai oraz całego programu gospodarczego była Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a partnerami strategicznymi – PKN ORLEN, Bank Gospodarstwa Krajowego BGK i PLL LOT.
Od 1 października 2021 roku na Expo 2020 Dubai miejscem stałej ekspozycji, wystaw czasowych i większości wydarzeń związanych z naszym krajem był Pawilon Polski. W trakcie Wystawy Światowej goście mogli poznawać polską naturę, kulturę oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne, a także brać udział w pokazach mody, warsztatach edukacyjnych i naukowych czy koncertach. Półroczny udział Polski na Expo 2020 Dubai przyniósł dużo sukcesów, promował kraj na arenie międzynarodowej oraz umożliwił polskim przedsiębiorcom nawiązanie kontaktów z kontrahentami z różnych stron świata.
– Cieszę się, że w ciągu sześciu miesięcy naszej obecności na Expo w Dubaju, Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,5 miliona osób z całego świata. Celem naszego udziału w Wystawie Światowej było zaprezentowanie Polski, w wymiarze społeczno-kulturalnym przede wszystkim innowacyjnym i biznesowym, na arenie międzynarodowej. Ogromne znaczenie miało dla nas wzmocnienie istniejących i nawiązanie nowych relacji gospodarczych z krajami z regionu Afryki i Bliskiego Wschodu. Mam nadzieję, że efektem naszego udziału w Expo będzie także wzrost wymiany handlowej z państwami regionu, a także przyciągniecie nowych inwestycji do Polski – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, Grzegorz Piechowiak.
– Udział Polski w Expo 2020 Dubai miał kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoją działalność na zagranicznych rynkach. Wiedzieliśmy o tym, że Wystawa Światowa będzie niepowtarzalną okazją do nawiązania kontaktów z partnerami z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, a także innych rejonów świata. Dlatego przygotowaliśmy komplementarny program aktywizujący przedstawicieli polskich firm z perspektywicznych i innowacyjnych branż. Jego ukoronowaniem były fora gospodarcze, które zgromadziły łącznie ponad 1200 uczestników. Cieszę się, że te wydarzenia odbiły się tak szerokim echem i przełożyły się na wymierne efekty dla naszych przedsiębiorców – powiedział Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Krzysztof Drynda.
– To dla nas duże wyróżnienie, że w przeciągu pół roku Pawilon Polski odwiedziło ponad 1,5 miliona gości z całego świata. Był naszą wizytówką, architektonicznym dziełem sztuki oraz areną uniwersalnej opowieści o Polsce. Dlatego tym bardziej cieszę się, że został wyróżniony przez najważniejsze gremia decyzyjne i zdobył uznanie Biura Wystaw Światowych. Nagrody za aranżację wnętrz i architekturę są niezwykle istotne. Ale ogromne znaczenie ma dla nas także to, że Pawilon Polski podbił serca ludzi. Dużą w tym rolę odegrali nasi gospodarze, czyli studenci pięciu polskich uczelni oraz partnerzy. To także dzięki nim Polska osiągnęła tak duży sukces na Wystawie Światowej w Dubaju – powiedział Komisarz Generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 Dubai, Adrian Malinowski.
Od początku Wystawy Światowej, Pawilon Polski cieszył się dużą popularnością wśród zwiedzających i budził duże zainteresowanie w mediach. „The National” w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wyróżniło go jako jeden z 17 najlepszych pawilonów na Expo 2020 Dubai. Otrzymał także nagrodę „The Best Large Pavilion” w konkursie World Expo Awards organizowanym przez EXHIBITOR Magazine. Tuż przed zakończeniem Wystawy Światowej przyznano mu także srebrną nagrodę za aranżację wnętrz w kategorii pawilonów średniej wielkości. To prestiżowe wyróżnienie ogłosiło Biuro Wystaw Światowych. Nagrodę przyznano 30 marca 2022 roku podczas „BIE Day Awards Ceremony”.
Architektura budynku wyróżniała się otwartą, rozrastającą się ku górze, modułową strukturą. Główną inspiracją do jego powstania była różnorodność polskich krajobrazów i bogactwo natury. Budynek zajął powierzchnię ponad 2000 m2, a jego głównym budulcem było certyfikowane drewno – surowiec rzadki i bardzo doceniany w krajach arabskich. Na zewnątrz Pawilonu Polski uwagę przykuwała rzeźba kinetyczna, symbolizująca stado migrujących ptaków, z kolei w środku centralnym punktem i miejscem spotkań była interaktywna instalacja „Polski Stół” – stworzona z ponad 120 modułów drewnianych i oryginalnych modułów artystycznych wiodących polskich artystów i rzemieślników.
Na Expo 2020 Dubai projekt oraz koncepcję architektoniczno-tematyczną Pawilonu Polski przygotowała pracownia WXCA wraz ze studiem Bellprat Partner. Szczegółową koncepcję narracji ekspozycji oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych przygotowało konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które stworzyło także koncept „Polskiego Stołu” i strefy zwiedzania „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski było konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.
Aktywność Polski na Expo 2020 Dubai odbiła się szerokim echem. W mediach tradycyjnych ukazało się 6828 publikacji, które dotarły do 175 milinów odbiorców. W kanałach social media Poland at Expo pojawiło się ponad 2600 publikacji. Dotarły one do 86 milionów odbiorców. Oprócz tego ukazało się też 1897 wzmianek profilu Poland at Expo.
Suma zasięgów oficjalnych profili w mediach społecznościowych w okresie od 1 października 2021 r. do 31 marca 2022 r. w podziale na poszczególne kanały wyniosła: Facebook (54 mln), Linkedin (0,9 mln), Twitter (0,27 mln), YouTube (10 mln), Instagram (21 mln).
Pawilon Polski cieszył się dużą popularnością wśród uczestników Wystawy Światowej. Odwiedziło go ponad 1,5 miliona osób. Od 1 października 2021 roku do 31 marca 2022 roku wizyty złożyło 382 dziennikarzy.
Potwierdzeniem uznania, z jakim spotkała się polska prezentacja, były liczne nagrody. Exhibitor Magazine wyróżnił Pawilon Polski i przyznał nagrodę za najlepszy duży pawilon na Expo. Biuro Wystaw Światowych przynało srerbną nagrodę za aranżację wnętrz. Oprócz tego Pawilon Polski zyskał uznanie magazynu 2A otrzymując “Veneration and Innovative Achievement Certificate”. “The National” zaliczył Pawilon Polski do 1 z 17 najbardziej spektakularnych pawilonów na Wystawie Światowej.
Informacje na temat udziału Polski w Expo 2020 Dubai znajdują się na oficjalnej stronie internetowej: TUTAJ oraz w naszym serwisie TUTAJ.