O długiej drodze do sukcesu – 35 latach na rynku jako Rolmex i 15-letnim rozwoju na rynku win i alkoholi, o największych wyzwaniach, trendach oraz o wpływie ostatnich wydarzeń na ich firmę mówi Maciej Roguski. Dyrektor Zarządzający Winkolekcja (Rolmex SA).
Winkolekcja wyspecjalizowała się w dostarczaniu win i alkoholi mocnych głównie dla klientów z segmentu HoReCa oraz B2B. Nasz showroom na warszawskim Mokotowie przyciąga również wielu klientów indywidualnych, którzy chcą się zapoznać z ofertą bezpośrednio u importera. W ramach grupy kapitałowej współpracujemy ze znanymi osobistościami na rynku winiarskim, jak Piotr Kamecki – właściciel Wine Taste by Kamecki z ofertą doskonałych win dla wymagających klientów – pełniący również funkcję Vice Prezydenta Międzynarodowego Stowarzyszenia Sommelierów (ASI) oraz Piotr Pietras – jeden z 2-ch Master Sommelierów w Polsce, laureat wielu konkursów, specjalizujący się w imporcie „win prawdziwych”, ojciec Terroirystów oraz Kontakt Wino & Bistro. W naszej grupie od niedawna znajduje się również House of Champagne oraz House of Bubbles z szeroką ofertą szampanów oraz win musujących. Podsumowując – po 15 latach działalności możemy śmiało powiedzieć, że jako grupa, dysponujemy bardzo zróżnicowaną ofertą z ciekawymi produktami dla wszystkich grup odbiorców.
Nasza grupa kapitałowa, firma Rolmex obchodzi w tym roku 35 urodziny i duża część zespołu pracuje tu od samego początku. To firma rodzinna i wszystkie osoby, które do niej dołączają są traktowane jak jej członkowie. Mamy raczej płaską strukturę i zespół jest budowany tak, aby każdy miał w nim odpowiednio dużo przestrzeni do realizacji własnych ambicji. Ja pracuję w Winkolekcji w roli Dyrektora Zarządzającego od samego początku i traktuję ten biznes jak własne dziecko. Nikt w firmie nie podejmuje pochopnych decyzji wynikających z potrzeby chwili. W trudnych momentach – jak choćby w trakcie pandemii, czy w związku z wojną w Ukrainie – potrafimy zrezygnować z ambicji i walki o wynik i wspierać naszych partnerów biznesowych. To wszystko wpływa na dobrą atmosferę pracy oraz wzajemne zaufanie.
15 lat temu nasza Prezes Dorota Madejska zdecydowała się rozpocząć biznes wynikający z pasji do wina, na rynku, na którym obecnych było kilku międzynarodowych graczy z ugruntowaną pozycją i wielu mniejszych importerów. Mimo to udało się wypracować segment, w którym czujemy się bardzo silni, czego dowodem jest współpraca z ikonami światowego winiarstwa na wyłączność oraz dostarczanie tych produktów do najlepszych restauracji i hoteli w całej Polsce. W ciągu ostatnich lat podjęliśmy decyzje o wielu inwestycjach, jak np. związanie się z naszymi dzisiejszymi partnerami, czy w 2021, po ciężkim czasie pandemii, przejęcie House of Champagne. W trudnych momentach pomaga nam przynależność do grupy kapitałowej – czerpiemy z wzajemnych doświadczeń i wspieramy się nawzajem.
Czas pandemii okazał się bezlitosny dla niektórych z naszych klientów, a co za tym idzie – również dla nas. Mimo wszystko, dzięki rodzinnemu charakterowi naszej firmy, nikt nie został zwolniony z powodu pandemii. W tym roku poza inflacją borykamy się ze wzrostem kosztów niemal na każdym poziomie naszej działalności, w tym wynikającej z licznych tragedii dotykających uprawy winogron na całym świecie, co wpłynęło na ograniczenia produkcji, a w konsekwencji znacznie wyższe ceny. Podwyżki cen ze strony producentów były tak wysokie, że wiedzieliśmy, iż klienci nie byliby w stanie ich zaakceptować i zdecydowaliśmy się, że częściowo wzrost cen weźmiemy solidarnie na siebie obniżając marżę.
Słuchamy klientów. Musimy zrozumieć, czy lepiej będzie zarekomendować coś z oferty klasycznej, czy może z dynamicznie rozwijających się win bio/eko/wege. Są klienci, dla których najważniejszy będzie uznany producent, a inni szukają przyzwoitej jakości opakowanej w piękną historię. Świat wina daje bardzo szerokie możliwości, więc doświadczenie przedstawiciela handlowego jest kluczowe, aby zaproponował klientowi produkty, których klient potrzebuje do dalszego rozwoju swojego biznesu.
Wyjątkowe wyczucie trendów ma Paweł Karolak, Partner Winkolekcji. Nasza praca polega m.in. na tym, aby być na bieżąco, ale nie podążamy ślepo za trendami. Przykładowo, wspomniane wina naturalne są bardzo wymagające i wielu producentów nie radzi sobie z produkcją wina tą metodą. Do naszej oferty, niezależnie od segmentu cenowego, trafiają wyłącznie wina jakościowe. Nasz dział zakupów to osoby z ponad 20–letnim doświadczeniem, a zanim wino trafi do oferty, musi przejść długą ścieżkę walidacji. Staramy się też kreować trendy na rynku polskim i przekonywać naszych klientów, że warto próbować win wysokiej jakości, czy też ciekawych, poszerzać wiedzę winiarską, poznawać nowe szczepy itd.
Tak, nasz zespół angażuje się w eventy dla firm lub na indywidualne zapytania naszych klientów. Prowadzimy szkolenia z zakresu wiedzy o winie oraz degustacje. Takie spotkania mogą być kierowane do wszystkich grup odbiorców – dla młodych ludzi doskonale sprawdza się oferta win naturalnych, kobiety lubią bąbelki, mężczyźni preferują kolekcjonować wiedzę na temat wyjątkowych butelek. Każdorazowo temat przygotowujemy wspólnie z klientem.
W tym roku pozyskaliśmy do współpracy na wyłączność wyjątkową markę – ikonę z hiszpańskiej Ribera del Duero – Pesquera. To wspaniałe wino z historią , które idealnie sprawdzi się na świąteczny prezent. Dla tych, którzy preferują coś mocniejszego, bardzo ciekawym produktem jest rum Iconic Art Spirit – to wyjątkowy produkt od najlepszych producentów na świecie, dodatkowo starzony i finiszowany w specjalnie wyselekcjonowanych beczkach, wyłącznie w formule single cask w limitowanej edycji, a na koniec odręcznie podpisany – całość absolutnie unikatowa. W naszym portfolio mamy ponad 1 000 takich historii, dlatego zapraszamy do indywidualnego kontaktu.
Wszystko, co robimy, robimy po to, aby zwykłe chwile zamieniały się w szczególne, a szczególne w niezapomniane, ale jakość tej pracy mogą ocenić wyłącznie klienci. Dziękujemy Wam za to, że jesteście z nami już 15 lat.
Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko
Maciej Roguski. Dyrektor Zarządzający Winkolekcja, Prezes House of Champagne (Polska) Sp. z o.o oraz Wiceprezes Zarządu Wine Taste Sp. z o.o. Dyplomowany sommelier i miłośnik wina. W swoim życiu zawodowym pełnił funkcję Dyrektora Sprzedaży, Dyrektora Zarządzającego jak również był wykładowcą enologii w Policealnym Studium Hotelarsko – Turystycznym w Warszawie. W branży winiarskiej od 18 lat. Wiedzę i umiejętności zdobywał między innymi w firmie Seneclauze oraz w niemieckiej firmie winiarskiej Moselland eG. Od początku powstania współtworzył dział Winkolekcja w firmie Rolmex SA. Wraz z zespołem zbudował kompleksową ofertę win i usług, dzięki którym Winkolekcja stała się wiodącym dostawcą win dla rynku HoReCa.
Więcej o firmie Winkolekcja pisaliśmy na naszych łamach TUTAJ.
Winkolekcja jest wystawcą wrześniowych targów reklamy Festiwal Marketingu.