Najważniejszym wnioskiem płynącym z niezależnych badań ankietowych, przeprowadzonych wśród ponad 4000 konsumentów w 13 europejskich krajach, jest wyraźna potrzeba stawiania na zdrowe i opakowania nadające się do recyklingu. Badania zrealizowane w ramach tegorocznego Europejskiego Tygodnia Redukcji Odpadów potwierdzają, że szkło jest jedynym materiałem opakowaniowym, którego wykorzystanie wśród respondentów wyraźnie się zwiększa. W Polsce aż 40% z nas kupuje więcej produktów w opakowaniach szklanych niż trzy lata temu.
Opakowania szklane są slay
A to dlatego, że szklane butelki, słoiki i flakony do perfum uważane są za integralną część zdrowego stylu życia. Wykonane są tylko z naturalnych surowców i w 100% nadają się do nieskończonego recyklingu. Chronią i nie wpływają negatywnie na zawartość. Konsumenci wierzą w recykling opakowań szklanych, przy czym 8 na 10 respondentów twierdzi, że „zawsze” lub „często” poddaje je recyklingowi; a 82% deklaruje, że wie, jak to robić. W Polsce odpowiednio 96% i 95% osób segreguje szklane butelki i słoiki, a 56% szklane opakowania po perfumach. Niepokoi jednak fakt, że wciąż 26% z nas wrzuca do pojemników na opakowania szklane talerze, 22% kubki, a 9% żarówki.
– Wyniki badań potwierdziły, że nadal jest jeszcze wiele do zrobienia. Dlatego cieszy nas tak liczny udział dzieci i młodzieży w IV edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjno-ekologicznego EduPak Polska. Dzięki niemu możemy przekazać przedszkolakom i uczniom szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych nie tylko zasady prawidłowej segregacji, ale też wiedzę pozwalającą uwierzyć, że za pomocą zmiany nawyków i małych kroków, można zmienić świat – zaznacza Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Glass Packaging – Europe, reprezentująca Friends of Glass w Polsce.
Dla zdrowia Ziemi i ludzi
Połowa europejskich respondentów stwierdziła, że kupuje więcej opakowań szklanych, ponieważ można je poddać recyklingowi skuteczniej niż inne materiały opakowaniowe. Wyniki te potwierdzają najnowsze dane Close the Glass Loop dotyczące wskaźników recyklingu w Europie, pokazujące średnio 79% zbiórki opakowań szklanych wśród wszystkich frakcji.
Co więcej, zdrowie i ochrona produktów pozostają wysoko na liście priorytetów osób kupujących. Respondenci wskazują na ewolucję w zakresie postrzegania zrównoważonego rozwoju, który wykracza już poza ukierunkowanie wyłącznie na aspekty ochrony środowiska. 6 na 10 konsumentów uważa ograniczenie marnotrawienia żywności, recykling, ochronę zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobre samopoczucie za trzy najważniejsze elementy zrównoważonego rozwoju w ich codziennym życiu. Ponad jedna trzecia ankietowanych konsumentów stwierdziła, że wybiera więcej opakowań szklanych właśnie dlatego, że lepiej chronią ich zdrowie i dłużej utrzymują produkty zdatnymi do bezpiecznej konsumpcji. Jest to widoczne szczególnie w Polsce gdzie aż 43% z nas tak konstatuje. Natomiast 7 na 10 Europejczyków wierzy, że opakowania szklane pochodzące z recyklingu chronią żywność i napoje przed wszelkimi zagrożeniami dla zdrowia – dzięki czemu szkło jest najlepszym materiałem pochodzącym z recyklingu spośród badanych. W Polsce ta liczba jest jeszcze większa bo wynosi aż 83%. Pewnie dlatego też aż 62% Polaków jest wstanie zapłacić więcej za produkty w opakowaniach szklanych wierząc, że zwiększają one wartość artykułów (80%) oraz ich jakość (70%).
Większość konsumentów twierdzi, że opakowania szklane to materiał przyszłości i oczekuje od swoich ulubionych marek, aby wybierały zrównoważone opcje pakowania produktów – oczywiście na czele ze szkłem opakowaniowym.
4 na 5 ankietowanych Europejczyków zgodziło się, że firmy mają moralny obowiązek stosowania zrównoważonych opakowań. W Polsce aż 80% ankietowanych jest tego samego zdania i oczekuje, że marki jasno określą co dotychczas zrobiły w zakresie zrównoważonego rozwoju. 75% Polaków twierdzi nawet, że bardziej ufa w jakość produktu, gdy jest on zapakowany w opakowanie szklane. Jednym ze sposobów na komunikację marek w zakresie zrównoważonych działań, może być wdrożenie nowego znaku Glass Hallmark. Został on zaprojektowany jako narzędzie wizualne dla marek i sprzedawców detalicznych w celu lepszego informowania konsumentów o zaletach zdrowotnych i środowiskowych opakowań szklanych. Znak ma na celu przypomnienie konsumentom o tym co kochają w szkle i jak łatwo jest je poddać recyklingowi.
– W ramach Międzynarodowego Roku Szkła 2022, decydenci skupiają się na nowych celach w zakresie redukcji odpadów. Wyniki naszych badań dowodzą, że konsumenci coraz częściej postrzegają opakowania szklane jako zdrowy, w 100% poddawany recyklingowi materiał opakowaniowy do codziennego użytku – taki, który już udowodnił, że pomaga w tworzeniu czystszego świata, w którym żyją zdrowi ludzie. Jako branża nieustannie poszukujemy sposobów na innowacje, aby zapewnić, że szkło nadal będzie zrównoważonym materiałem, na którym możemy polegać, aby chronić zdrowie nasze i poprawiać kondycję naszej planety. Cieszymy się, że ludzie również to dostrzegają i wiedzą , że szkło jest materiałem opakowaniowym, który wprowadzi nas w przyszłość. Teraz firmy i marki, które jeszcze o tym nie mają pojęcia, pod naciskiem wymagań nabywców, muszą się o tym przekonać – mówi Adeline Farrelly, Sekretarz Generalny FEVE, Europejskiej Federacji Szkła Opakowaniowego.
Więcej newsów w podobnej tematyce przeczytasz TUTAJ.