Logo

Marketing MIX

Jak zmieniała się reklama zewnętrzna na przestrzeni ostatnich lat

OOH istnieje w przestrzeni miast już ponad 30 lat. Reklama outdoor jest jedną z najstarszych form komunikacji marketingowej i nie straciła na swojej skuteczności.

Cechuje ją prosta forma oraz jasny przekaz. Reklama zewnętrzna lokowana w przestrzeni publicznej miast dociera ze swym przekazem do nieograniczonej liczby odbiorców, którzy świadomie bądź nieświadomie recypują ów przekaz. Jej największą siłą jest ciągły przekaz. Jak zmieniała się reklama zewnętrzna na przestrzeni ostatnich lat?

Początkowo były to barwne plakaty rozwieszane m.in. na szybach. Następnie reklamy były eksponowane na budynkach. Reklamę OOH napędzały również kampanie wyborcze. Jedną z nich była szerokoformatowa „Siła spokoju”.

Pierwsze w Polsce tablice wielkoformatowe klejone plakatami montowano w 1991 roku. Branża marketingu i reklamy zaczęła nabierać kolorów. Różnorodność reklam zewnętrznych zmieniała krajobraz polskich miast.

Pionierską kampanią reklamową przeprowadziła firma IBM Polska Sp. z o.o. Z czasem pojawiały się kolejne dobrze znane wszystkim Polakom reklamy proszków do prania Persil – „To wie się, co się ma”, czy „Ociec, prać!” od Polleny.

Widząc skuteczność kampanii i ogromny potencjał popyt na reklamy stawał się coraz większy a nośników było mało. Klienci musieli długo czekać na publikację swoich kreacji. Coraz większe zainteresowanie potencjałem rynku outdoorowego spowodowało, że zagraniczne firm zaczęły wkraczać do kraju przejmując kolejnych dostawców reklamy zewnętrznej. W 1999 roku do Polski zawitały amerykańskie koncerny tj. Clear Channel Communications i News Corporation oraz niemiecka Grupa Ströer.

Dziś reklama zewnętrzna jest popularnym i chętnie wykorzystywanym narzędziem marketingowym. Odgrywa bardzo dużą rolę w kampaniach promocyjnych. Pomimo postępu technologicznego w sferze mediów i promocji, stanowi kluczowy środek promocji. Kontakt z reklamą zewnętrzną jest znacznie dłuższy niż w przypadku reklamy telewizyjnej, radiowej czy internetowej. Dociera do coraz bardziej nieuchwytnych i mobilnych konsumentów, którzy po dwóch trudnych latach pandemii są przesyceni cyfrową reklamą online. Przebywają poza domem aby odpocząć od telewizji i internetu. W tej przestrzeni formatu Out Of Home nie można pominąć. Jest zatem skuteczną alternatywą dla promocji w wirtualnym świecie. Reklamodawcy chętnie korzystają również z promocji analogowych jako uzupełnienia kampanii online.

Reklama zewnętrzna gdziekolwiek jest umieszczona, codziennie kieruje swój komunikat do osób dojeżdżających do pracy i staje się częścią samej tkanki środowiska życia i pracy, gdzie jest umieszczona. Umieszczane w bliskiej okolicy identyfikuje produkty oraz utrwala je w świadomości konsumentów.

reklama

Prowadzone badania wskazują, że reklama zewnętrzna nadal stanowi przewagę nad mediami elektronicznymi. Według specjalistów, wydatki na OOH ciągle rosną, a outdoor to najprężniej rozwijający się segment rynku mediowego.

Według danych przygotowanych we współpracy IGRZ i domu mediowego Starcom (Publicis Group) estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (klasyczne OOH + city transport + reklama DOOH) zamknęła się kwotą w wysokości 115,8 mln zł. Była wyższa niż w I kwartale 2022 r. o 5,6%. w 2022 roku wartość sprzedaży wyniosła 554,4 mln złotych i była o 30 proc. większa niż w 2021 roku. Widzimy zatem, że zainteresowanie reklamą zewnętrzną nadal rośnie. Głównymi klientami pozostaje „handel”, „telekomunikacja”, „media”, „żywność”, „czas wolny”. Z dużą intensywnością powracają sektory „podróże i turystyka”, „finanse”, „odzież i dodatki”, „napoje i alkohole”.

Dziś prawie 80% polaków pozostaje poza zasięgiem reklam outdoorowych. Reklamodawcy chcą dotrzeć do mieszkańców mniejszych miejscowości niż G8, w których znajduje się prawie 30 mln potencjalnych klientów. Duże domy mediowe, agencje OOH i prywatni inwestorzy rozbudowują infrastrukturę. Najem powierzchni odbywa się za pomocą outdoor market place. To wygodna opcja zakupu przez internet kampanii realizowanych offline.

Dzisiaj OOH może być tak samo mierzalny jak digital. Jest to kanał wysoce wpływowy, ale także zwinny i taktyczny.

Reklama zewnętrzna nie jest zaśniedziała i oporna na zmiany

Firmy coraz chętniej eksperymentują. Pojawiają się nowe formaty i rozwiązania. Spełniają się wizje twórcy filmu „Powrót do Przyszłości 2” – w dużych miastach pojawiają się trójwymiarowe i interaktywne reklamy. Na przykład gigantyczny zakrzywiony ekran zamontowany na Time Square w Nowym Jorku, promujący nowy serial platformy Netflix.

reklama

Inwestorzy poszukują jak najmniej skomplikowanych rozwiązań. Jednym z nich jest prosta w obsłudze i wytrzymała ramą pod banery winylowe bannergear™ Wall Slim. Stworzyliśmy billboardy Wall Slim, ponieważ chcemy aby zewnętrzne reklamy naszych klientów zawsze prezentowały się doskonale! Uprościliśmy proces realizacji kampanii do minimum oferując intuicyjny i uniwersalny produkt, dzięki któremu można zbudować całą sieć efektywnie działających nośników OOH. Przygotowaliśmy atrakcyjne oferty dystrybucyjne oraz usługowe. Zapraszamy do współpracy nie tylko domy mediowe, agencje OOH ale również prywatnych inwestorów oraz firmy montażowe.


Artykuł sponsorowany