Logo

Marketing MIX

Outdoor na zimowisku

Zimową porą coraz więcej firm decyduje się na reklamę w górskich miejscowościach oraz na stokach narciarskich. Gwarancja dotarcia do ciekawej grupy docelowej i duża możliwość wyboru nośników kusi reklamodowaców. Z drugiej strony nasycenie nośnikami jest już tak duże, że powstaje szum reklamowy co natomiast daje inspiracje dla agencji reklamowych do szukania nowatorskich rozwiązań niestandardowych.

Popularność sportów zimowych

W Polsce narciarstwo jest najpopularniejszym sportem zimowym, według Polskiego Związku Narciarstwa liczbę narciarzy można oszacować na 3-4 mln dodając do tego snowboardzistów, którzy równie często pojawiają się na stokach liczba ta wzrasta do 4-5 mln – całkiem spora grupa odbiorców. Narciarze a szerzej turyści, którzy tłumnie przybywają do miejscowości górskich w okresie zimowym to atrakcyjna grupa docelowa – zazwyczaj konsumenci z wyższymi dochodami a już na pewno aktywni, ciekawi świata i mniej podatni na standardowe kanały komunikacji. Potwierdza to Agnieszka Horbik z firmy IMIGe Poland, która na codzień zajmuje sie organizacją kampanii w miejscowościach górskich – z naszych doświadczeń wynika, iż z roku na rok narciarze stają się coraz bardziej atrakcyjniejszą grupą docelową. Kampanie prowadzone bezpośrednio na wyciągach narciarskich pozwalają bowiem na dotarcie z przekazem reklamowym do ludzi aktywnych zawodowo, dynamicznych, lubiących spędzać aktywnie wolny czas, zarówno w gronie rodzinnym, jak i z przyjaciółmi. To grupa tworząca nowe trendy, nastawiona na rynkowe nowości – więc doskonały target dla wszystkich reklamodawców, pragnących dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do tej właśnie grupy docelowej – mówi Pani Agnieszka.

Charakterystyczne cechy

Narciarze co ważne dla reklamodawców charakteryzują się przynależnością do tej bogatszej grupy społeczeństwa jednakże ich cechą wspólną jest przede wszystkim fakt, iż jest to społeczność aktywna. Podczas zimowego wypoczynku outdoor jest praktycznie jedyną drogą dotarcia do narciarzy, ponieważ nie korzystają oni z innych kanałów komunikacji – nie oglądają godzinami tv, nie słuchają radia tylko cały swój wolny czas poświęcają szusowaniu na stoku.

Istnieje możliwość selekcji narciarzy ze względu na zasobność portfela wszak można w Polsce wyróżnić stoki droższe i tańsze. Niewątpliwie do pierwszej ligi należy zimowa stolica Polski – Zakopane, a także Białka Tatrzańska, Szczyrk, Krynica Górską.

Co wolno?

Możliwości reklamowe na stokach narciarskich są nieograniczone jednakże jak podkreśla Pani Agnieszka Horbik z IMIGe Poland – Największym zainteresowaniem klientów cieszą się tablice reklamowe umiejscowione bezpośrednio na słupach podporowych i oświetleniowych wzdłuż 110 wyciągów narciarskich. Kampanie uzupełniane są również tablicami zainstalowanymi na budynkach oraz aluminiowych ławeczkach połączonych ze stojakiem na narty, z którymi zintegrowane w jedną całość są cztery powierzchnie reklamowe umożliwiające ekspozycję kampanii reklamowych w dwóch formatach. Według Pawła Zielińskiego z domu mediowego PRO Media House coraz popularniejszymi nośnikami staja się także banery czy airwalle. Reklamowadcy najczęściej korzystają ze standardowych form reklamy wynika to z faktu, iż nie planują reklamy w górach długofalowo, lecz sezonowo. A w perspektywnie inwestycja w nośniki niestandardowe na jeden sezon jest zbyt dużym obciążenie finansowym kampanii, inaczej byłoby w przypadku umów kilkuletnich.

Co jest popularne?

Kampanie reklamowe w górach prowadzone są już od kilku lat można więc określić branże, które najczęściej korzystają z tego typu rozwiązań. Biorąc pod uwagę przeprowadzone dotychczas działania reklamowe można powiedzieć, iż z reklam na stokach najczęściej korzysta branża spożywcza. Mimo to, obserwujemy coraz większe zainteresowanie tym segmentem również ze strony pozostałych klientów, czego doskonałym przykładem są prowadzone obecnie kampanie m.in. Amer Sport, Allegro – zauważa Agnieszka Horbik z IMIGe Poland. Paweł Zieliński z PRO Media House dodaje, iż dotychczasz z ich usług w zakresie reklamy górskiej skorzystały takie marki jak Żywiec, Nescafe, Centralwings, Powerrade czy Simplus. Okres zimowy to naturalny czas reklamowy z którego korzystają producenci leków, przede wszystkich tych leczących przeziębienia oraz wszelkie urazy, z takiej formy reklamy skorzystał m.in. Ibuprom zatoki.

W tym roku na reklamę na stokach narciarskich zdecydowała się firma AmerSport (wyłączny dystrybutor marek Cat, Converse oraz Merell). Za zakup nośników odpowiedzialny jest dom mediowy PRO Media House. Na ponad 150 nośnikach należących do IMIGe Poland pojawiła się reklama marki Merrell – obuwia do górskiej wspinaczki. Plakaty reklamujące obuwie do górskiej wspinaczki pojawiły się na tablicach zainstalowanych na podporach wyciągów narciarskich oraz na budynkach górnej i dolnej stacji kolejki. Wybór miejsca i nośników reklamowych wykorzystanych w kampanii idealnie wpasowuje się w target marki Merrell – ludzie ceniący aktywne formy spędzania wolnego czasu, otwarci na rynkowe nowości oraz tworzący nowe trendy.

Zalety zimowej oferty

Agnieszka Horbik z IMIGe Poland podkreśla, iż – działania reklamowe prowadzone na wyciągach narciarskich są szczególnie atrakcyjne ze względu na lokalizację nośników reklamowych umieszczonych bezpośrednio na wyciągach narciarskich w największych i najpopularniejszych miejscowościach turystycznych południowej Polski. Główną zaletą nośników jest umożliwienie odbiorcy wielokrotnego, niczym niezakłóconego kontaktu z przekazem reklamowym, co znacząco zwiększa zapamiętywalność reklamowanego produktu. Kampania pozwala dotrzeć do ludzi ceniących aktywne formy spędzania wolnego czasu, otwartych na rynkowe nowości, tworzących nowe trendy. Ogromnym atutem nośników jest także kontekst i moment dotarcia – czyli czas urlopu i wypoczynku.

Paweł Zieliński z PRO Media House zwraca uwagę, iż zaletą działań reklamowych na stokach jest niewątpliwie dotarcie do wyselekcjonowanej grupy docelowej o określonych zainteresowaniach (narciarstwo), aktywnej fizycznie, lubiącej sport. Kontekst reklamowy, w którym pojawia się przekaz jest bardzo atrakcyjny, ponieważ jest to moment relaksu, odpoczynku, spędzania wolnego czasu, a co za tym idzie taka reklama jest lepiej postrzegana. Dodatkowo na stoku nie ma jeszcze szumu reklamowego, co może wpływać pozytywnie na postrzegalność i zapamiętywalność przekazu. Aby działania tego typu były skuteczniejsze, warto je wesprzeć na przykład eventami na stokach.

Modny brak standardów

Ze względu na coraz większą ilość reklamujących się w ten sposób marek, a co za tym idzie coraz większą ilość firm zajmujących się reklamą zimową liczba nośników stale rośnie. Dodatkowym utrudnienie staje się fakt, iż właściele stoków decyduja się także na sprzedaż reklamy na własną rękę – tworzy to szum reklamowy oraz bałagan w nośnikach. W związku z tym coraz większą popularnościa cieszą się działania niestandardowe na stokach, wszelkiego typu eventy oraz inne rozwiązania. Fabryka Pomysłów proponuje m.in. parolotnie latające nad wyciągami z ekspozycją na czaszy, akcje z zakresu guerilla marketing, nośniki znajdujące się na i w autobusach kursujących po miejscowościach górskich, a także konstrukcje nadmuchiwane w kształcie reklamowanego produktu.

Zbadany zimowy outdoor

Aby potwierdzić skuteczność reklamy na stokach narciarskich zostały przeprowadzone badania postrzegalności – Agnieszka Horbik z IMIGe Poland – Badanie zostało przeprowadzone przez Laboratorium Komunikacji i Reklamy na zlecenie IMIGe Poland. Celem badania było poznanie skuteczności i atrakcyjności jednego z naszych nośników reklamowych – tablic na podporach wyciągów narciarskich.

Z badań wynika, iż prawie 90% respondentów spontanicznie potrafi podać nazwę reklamowanych marek, a ponad 70% respondentów podoba się pomysł umieszczania reklam na wyciągach narciarskich.

Narciarstwu w Polsce z roku na rok przybywa zwolenników w związku z tym reklama zimowa rozwiją się równie szybko i intensywnie. Miejmy nadzieję, że nie nastąpi przesyt tą formą reklamy, nie powstanie szum reklamowy a właściele stoków przystapia do porządkowania oferty nośników standardowych i że….w zimie zawsze będzie śnieg.