Logo

Event MIX

Potencjał eventów – Olga Krzemińska-Zasadzka

O możliwościach eventów jako narzędzi marketingowych, kondycji branży eventowej w Polsce, a także o konferencji „Event-Biznes”, nowatorskim projekcie SBE, mówi Olga Krzemińska-Zasadzka – Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej i Managing Director agencji POWER.

Event jako narzędzie marketingowe. Jaki jest jego potencjał?
Olga Krzemińska-Zasadzka: Event jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych w strategii biznesowej firm, jest także jednym z najbardziej perspektywicznych kierunków rozwoju sposobów komunikacji z konsumentami. Zapewne dlatego firmy czy marki aktywnie poszukują i rozwijają te formy oddziaływania na konsumentów. Skuteczne działanie narzuca firmom komunikację nie tylko z jej otoczeniem, ale również z pracownikami. Event marketing umożliwia nawiązanie kontaktu z klientem. Służy temu, żeby klient biorący udział w evencie zatrzymał na dłużej swoje myśli wokół firmy, która jest jego organizatorem. Najważniejszym celem event marketingu jest zawładnięcie umysłowością klienta tak, żeby nasza marka czy nazwa firmy wywoływała u niego pozytywne skojarzenie. Pamiętajmy, że event marketing to świadectwo tego, jak firma jest zorganizowana – to pokazanie siły firmy, tego co jest w niej atrakcyjne, co może wzbudzić zainteresowanie, co pokazuje, że doskonale funkcjonuje ona nie tylko w działaniach marketingowych, ale też na każdym innym obszarze. Kontakt jakościowy potencjalnego klienta z marką podczas eventu jest na znacznie wyższym poziomie: klient może spróbować naszego produktu czy usługi, może poznać lepiej markę i jej świat, poznać je wszystkim zmysłami.

Jak zmieniają się eventy na przestrzeni ostatnich lat? Co aktualnie jest „na topie” w tym segmencie?
Popularne jeszcze kilka lat temu wyjazdy integracyjne oparte o pobyt w luksusowych hotelach czy leżenie w cieniu palm, powoli odchodzą w zapomnienie. To, co kiedyś było nagrodą i wyróżnieniem, dziś często trąci nudą i rutyną. Poprzeczka poszła w górę. Żyjemy coraz szybciej, coraz aktywniej. Coraz częściej jako wypoczynek wybieramy aktywne formy spędzania czasu. Podobnie jest z wyjazdami firmowymi i incentive. Pracownicy i klienci najeździli się już po hotelach i oczekują czegoś więcej, chcą emocji, czegoś, co da się przeżyć, dotknąć, posmakować. Z drugiej strony, trzeba pamiętać, że to, co dla jednej grupy jest czymś specjalnym – inna grupa widzi jako coś pospolitego i normalnego. Trzeba, więc być „na czasie”, śledzić nowości i trendy w branży.

Jak oceniłaby Pani bieżącą kondycję tego sektora?
Ostatnie 10 lat to dynamiczny rozwój na rynku branży eventowej. To co cieszy, to zwiększenie ilości i jakości miejsc eventowych, podwyższenie standardów pracy wśród agencji eventowych, powiększenie ilości i jakość współpracy z podwykonawcami. Pojawiły się stowarzyszenia branżowe i współpraca pomiędzy agencjami zarówno organizującymi konferencje, eventy jak i incentive. W ciągu ostatnich lat powstało kilka portali branżowych., min: EventMapa i MeetingPlanner, a także gazeta Mice Poland, które poruszają najważniejsze zagadnienia i problemy branży. Mieliśmy też do czynienia z kilkoma mniej korzystnymi zmianami. Na minus oceniam zmiany w polskim prawie, likwidujące zwolnienia VAT na szkolenia, problemy z odliczaniem VAT od aut i benzyny, alkoholu, a także innych kosztów. Mam nadzieję, że następne 10 lat będzie pasmem sukcesów dla istniejących agencji, miejsc, podwykonawców i mediów branżowych na każdym polu, a polski rząd przychylniej spojrzy na nasz sektor i jego rozwój.

Organizujecie konferencję „Event Biznes” – autorski projekt SBE. Jaki jest jej cel, grupa docelowa i najważniejsze poruszane zagadnienia?
Event, w przeciwieństwie do znanych już dobrze na polskim rynku form komunikacji, takich jak reklama czy PR, jest bardzo efektywnym i jednocześnie wciąż mało eksploatowanym, a przez to budzącym coraz większe zainteresowanie narzędziem wspierającym strategie biznesowe. Konferencja Event Biznes dedykowana jest przede wszystkim managerom i dyrektorom działów marketingu i HR, managerom i specjalistom z działów zakupów oraz członkom zarządów odpowiedzialnych za komunikację w swoich firmach. W programie spotkania duży nacisk kładziemy na tematy interesujące i przydatne przedstawicielom korporacji w planowaniu wydarzeń specjalnych. Wydarzenie to jest okazją do spotkania się profesjonalistów reprezentujących polską branżę eventową, co daje możliwość dyskusji z udziałem zarówno zleceniobiorców, jak i zleceniodawców eventów, na temat jej kondycji i perspektyw dalszego rozwoju. Celem spotkania jest zwiększanie świadomości skuteczności eventu jako narzędzia biznesowego, konsolidacja przedstawicieli nowej, perspektywicznej gałęzi promocji jaką jest event, budowanie platformy porozumienia pomiędzy przedstawicielami tej dynamicznie rozwijającej się branży.

Jakie są największe wyzwania branży eventowej w Polsce?
Najważniejsze to sprawić, by branża mówiła jednym głosem, żeby miała wyznaczone swoje cele, by służyła swoim doświadczeniem i przekazywała tę wiedzę dalej. Ważnym wyzwaniem jest także edukacja klientów – od możliwości jakie daje event w komunikacji marketingowej po edukację klienta – do ilu agencji wysyłać zapytania, jak powinien wyglądać brief, jak planować budżet, że najważniejsze to dobry i dobrany pomysł i jego realizacja, że można zaufać agencji w wyborze miejsca, dźwięku, oświetleniu i scenografii na dany event, a także, iż sektor ten jest specyficznym rynkiem , który powinien być wyodrębniony z sektora reguł zakupów grupowych w firmach i innym zasadom podlegać.

Jak rozwijać się będzie ta branża w najbliższych latach?
Według mnie firmy z branży eventowej, które już teraz działają na rynku, będą coraz bardziej doceniane, co pozwoli na ich szybszy rozwój i doskonalenie się w wybranym obszarze. W związku z rozwojem rynku, pojawi się zapewne wiele różnych agencji, rynek będzie je jednak weryfikował pod względem jakości wykonywanych usług. To czas firm, które przez wiele lat pracowały, szkoliły się, działały uczciwie na rynku i miały pomysł na swoją firmę w tym sektorze. To czas dla obiektów, które postawiły na jakość i miejsca i pracowników. Czas dla podwykonawców, którzy ciężko pracowali, zdobyli wiele nowoczesnego sprzętu i umieją nim gospodarować. Czas dla tych, którzy potrafią zjednoczyć się i rozmawiać i włączyć się w rozwój tego sektora. Mamy piękne nowe stadiony, coraz więcej hoteli, centrów konferencyjnych, buduje się wciąż nowe drogi – coraz więcej osób z innych krajów chce przyjechać do Polski. Musimy to wykorzystać. Branża rośnie w siłę – ważne, by skupić się na współpracy i dobrej komunikacji.

Rozmawiała Katarzyna Lipska

 

Olga Krzemińska-Zasadzka – inicjatorka Agencji Power (dawniej PowerSport), Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej (SBE). Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej i Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji im. Koźluka w Warszawie. Zaczęła swoją przygodę w branży od wyjazdów narciarskich (1997), turniejów squash-a (w latach 2002-2004 Wicemistrzyni Polski w Squash-u) oraz wydarzeń i wyjazdów sportowych i motoryzacyjnych. Prywatnie lubi wyjazdy i sport w każdym wydaniu – dzięki pracy w Agencji ma więcej możliwości realizować swoje pasje i zarażać nimi innych. Laureat nagród: Solidna Firma 2014, Platynowy Certyfikat Polish Product 2014, Firma Roku /lata 2010-2013/, MP Power Awards 2012 – portalu Meeting Planner w kategorii Team-building/Outdoor, medalu Meeting Planner w kategorii Wydarzenie/Usługa Roku, laureat Polskiego Internetu w kategorii „Rozrywka i Rekreacja” oraz certyfikatu „Wiarygodna Firma”. Członek Stowarzyszeń: SBE, SKKP, SOIT, Site.