Logo

Trade marketing

Marketing relacji oznacza „dbałość o klienta”

Dojrzałe firmy, doskonale zdają sobie sprawę z tego, że marketing to nie chwilowy trik na zwiększenie sprzedaży, ale długofalowy proces budujący relacje z klientem. Skłania nas to do przyjrzenia się bardzo ważnej dziedzinie marketingu jaką jest właśnie marketing relacji.

Jest to zarówno sposób komunikacji, koncentracja na zatrzymaniu lojalnego klienta, długookresowa skala działania reklamowego, tworzenie wartości dodanych dla konsumentów, projektowanie procesów obsługi oraz tworzenie więzi pomiędzy marką a klientami. Marketing relacji można zawrzeć w uproszczonym skrócie myślowym jakim jest „dbałość o klienta”. Nie jest to pojęcie rewolucyjne, jednak marketing przestał być obecnie przekazem jednokierunkowym. Żyjemy bowiem w czasach, w których klient nie tylko korzysta z oferty danej marki, ale tworzy ją mogąc publicznie oceniać produkt oraz ukierunkowywać jego ewolucję na rynku.

Najważniejszą korzyścią, płynącą z umiejętnego wykorzystania marketingu relacji, jest finansowa oszczędność. Wynika ona z prostego faktu, że dużo taniej jest utrzymać lojalnego klienta, aniżeli zdobyć nowego. Według światowych danych pozyskanie nowego klienta jest siedmiokrotnie droższe, niż utrzymanie stałego, lojalnego odbiorcy. Dlatego właśnie lojalność konsumencka ma tak wielkie znaczenie dla ekonomicznej stabilności firm. Oto kilka wskazówek, jak zadbać o stałego klienta:

– Doceń starych klientów – klienci najczęściej decydują się na zmianę produktu lub usługi, przez brak poczucia korzyści płynących z lojalności wobec marki. Zadbaj o odpowiednią opiekę posprzedażową oraz słuchaj opinii swoich klientów.

– Nie walcz ceną – niska marża produktów sprawia, że nie mamy wystarczających środków na budowanie programów lojalnościowych. Warto walczyć jakością produktu i obsługi, ponieważ procentuje ona w długiej perspektywie sprzedaży.

– Proś o rekomendacje – lojalny klient lubi wiedzieć, że marka liczy się z jego opinią. Słuchaj jego wskazówek, podziękuj za opinie i nagradzaj odpowiednim rabatem lub dodatkową usługą przy kolejnym zakupie.

– Celebruj współpracę – pokazuj klientom siłę swojej marki. Zadbaj o prawidłową komunikację i ciesz się sukcesem razem z klientami, którzy się do niego przyczyniają. Poczucie więzi między marką a klientem to bardzo ważny aspekt budowania społeczności.

 

Jak marketing relacji łączy się ze światem materiałów POS?

Jak już wiadomo, relacje z klientami najlepiej buduje się poprzez komunikację, przekazywanie emocji, budowanie świadomości produktu oraz dbanie o klientów. Przekazanie takich informacji oraz pierwszy kontakt z klientem, bardzo często marka nawiązuje w miejscu jego potencjalnego zakupu. POS może zachęcić konsumenta do wyboru danego produktu, ukazując jego najważniejsze cechy oraz korzyści płynące z jego nabycia.

– Każda ekspozycja oraz materiały POS zaprojektowane przez naszą firmę, to efekt tysięcy doświadczeń, sprawdzonych rozwiązań oraz przemyślanego projektu, nad którym zawsze indywidualnie pracują nasi eksperci. Każdy z nich jest przemyślany zarówno pod względem jego trwałości, atrakcyjności jak i efektywnej komunikacji pomiędzy konsumentem a daną marką. Jakość oraz funkcjonalność ekspozycji, w odbiorze klientów świadczy najczęściej o jakości samego produktu. Złe doświadczenie przy pierwszym kontakcie klienta z produktem, psuje początek relacji z daną marką. Konieczność stosowania przemyślanych rozwiązań ekspozycyjnych, to nie tylko obowiązek.

To wielka szansa dla każdej marki na zwiększenie sprzedaży oraz rozpoczęcie interakcji z potencjalnymi klientami. Dzieje się tak choćby przez rozwój technologii, które otwierają nowe możliwości w tworzeniu materiałów POS, dając tym samym okazję do wyróżnienia się na rynku. Interaktywna ekspozycja, czy nieszablonowe podejście do przyciągania uwagi klienta, mogą być świetnym sposobem na podtrzymanie lojalności stałych klientów oraz zdobycie kolejnych. – mówi Marek Dziedzicki, właściciel firmy Dziedzik, jeden z liderów polskiego rynku POSM.

Jak widać marketing relacji, pomimo prostoty swojej definicji, stanowi duże wyzwanie dla firm na całym świecie. Warto wyjść z dotychczasowej strefy komfortu i odpowiedzieć sobie na pytanie – w jaki sposób nasza firma nawiązuje relacje z klientami? Być może odpowiedź wprowadzi Twoją firmę na nowy poziom rozwoju, opierając się na stabilnej i lojalnej grupie klientów. Dalekowzroczność marketingu relacji, może dla wielu producentów okazać się zbawienna, zwłaszcza w czasach światowej, ekonomicznej niepewności.

www.dziedzik.pl

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.