Marketing MIX Jak skutecznie sprzedawać za pomocą Facebooka?

Jak skutecznie sprzedawać za pomocą Facebooka?

714
0

Niebieski gigant nadal pozostaje królem wśród wszystkich portali społecznościowych jeśli chodzi o popularność. Już od dawna przestał on służyć jedynie do składania życzeń urodzinowych czy chwalenia się zdjęciami z wakacji, ale stał się przede wszystkim potężnym narzędziem marketingowo-sprzedażowym, zrzeszającym zarówno marki, jak i ich klientów.

Jednak jak efektywnie docierać do interesujących nas odbiorców i przebić się w gąszczu innych reklam? Poniżej lista najbardziej skutecznych opcji i sposobów na zwiększenie sprzedaży za pomocą portalu Zuckerberga.

Facebook Marketplace

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że Facebook Marketplace ma dużo wspólnego z kupowaniem i sprzedażą online, ale w rzeczywistości nie jest prawdziwą platformą e-commerce. Najprościej można go określić jako tablicę ogłoszeń lub wirtualny pchli targ, na który można zajrzeć bezpośrednio z aplikacji mobilnej Facebooka lub z klasycznej wersji online.

Facebook Marketplace – swoista tablica ogłoszeń

Miejsce to jest niezwykle proste i intuicyjne w obsłudze oraz pozwala użytkownikom portalu na zakup lub sprzedaż dowolnych produktów, przypisanych do konkretnych kategorii. Można tu dodawać zarówno przedmioty, jak i usługi, wraz z ich ceną, opisem oraz lokalizacją. Z kolei wyszukiwarka Marketplace daje możliwość osobie zainteresowanej znalezienia konkretnego produktu w danym mieście lub regionie. Kiedy naszą uwagę przykuje coś konkretnego, możemy wysłać automatyczną wiadomość lub napisać bezpośrednio do danego sprzedawcy, za pomocą komunikatora Messenger. Niemniej jednak, w przypadku gdy nie powiążemy Marketplace ze sklepem internetowym, nasz potencjalny klient nie będzie miał możliwości zakupu produktu przez szybkie, bezpieczne płatności internetowe.

Sklep na Facebooku

Portal daje nam możliwość dodania i prezentacji produktów ze swojego sklepu internetowego w formie osobnej zakładki na firmowym fanpage’u. Możemy tu umieścić ich opis, cenę oraz link przekierowujący. Towar możemy dodać ręcznie lub za pomocą automatycznej integracji z naszym sklepem online. Obecnie w Polsce nie ma jeszcze możliwości zakupu towaru bezpośrednio przez fanpage, niemniej jednak klienci mogą być przekierowywani bezpośrednio do danego produktu do naszej zewnętrznej witryny online lub będą mogli wysłać wiadomość prywatną z zapytaniem o produkt. Mamy tutaj nawet opcję wyszukiwania produktów, a także oznaczanie konkretnych z nich, w dodanych wcześniej postach.

Sklep na Facebooku daje nam również możliwość stworzenia reklam dynamicznych czyli takich kreacji, które pokazują konkretne produkty, z którymi klient wchodził wcześniej w interakcję na naszej stronie. Efekt ten możemy uzyskać dzięki wygenerowaniu katalogu produktów zsynchronizowanego z naszym sklepem.

Oznaczanie produktów w postach

Tak jak zostało to już wspomniane wcześniej, po skonfigurowaniu sklepu na naszym fanpage’u pojawi się opcja oznaczenia produktów w postach. Jest to naprawdę atrakcyjna i ciekawa forma prezentacji konkretnych artykułów. Zabieg ten skutecznie zachęca użytkowników do przechodzenia na stronę naszego sklepu, a co się z tym wiąże – do zwiększenia liczby konwersji, czyli w tym wypadku zakupów. Jak to możemy zrobić? Wystarczy, że podczas tworzenia wpisu klikniesz w przycisk „oznacz produkt”, wybierzesz ten który Cię interesuje i gotowe!

Po skonfigurowaniu sklepu możemy oznaczać produkty w postach

Grupy kupna i sprzedaży

Kolejną opcją są grupy kupna i sprzedaży na Facebooku. Czym tak naprawdę są? Jak sama ich nazwa wskazuje, są to grupy, które głównie skupiają się na sprzedaży, kupnie lub wymianie różnego rodzaju towarów lub usług. Zawierają one specjalne kreatory do tworzenia posta ogłoszeniowego, w których znajduje się również przycisk „sprzedaj coś”, po kliknięciu w który mamy możliwość stworzenia oferty sprzedażowej, wraz z jej nazwą, opisem, zdjęciami, ceną czy nawet formą przesyłki i dostarczenia.

Przycisk Call to Action (CTA)

Fanpage na Facebooku daje nam również możliwość dodania na stałe przycisku CTA (wezwania do działania), znajdującego się pod samym zdjęciem w tle, zachęcającego naszego odbiorcę do wykonania określonej akcji. Jeśli zależy nam stricte na sprzedaży, to domyślnym przyciskiem będzie tutaj „Kup teraz”, niemniej jednak warto testować również inne, mniej oczywiste warianty, takie jak np. „Dowiedz się więcej” czy „Wyślij wiadomość”.

Miejmy na uwadze fakt, że przycisk ten jest usytuowany w bardzo widocznym miejscu i będzie to jedna z pierwszych rzeczy, jaką zobaczą nasi potencjalni klienci odwiedzający nasz profil.

Facebook daje nam również możliwość dodania na stałe przycisku CTA

Płatne kampanie reklamowe

Reklamy na Facebooku to w dalszym ciągu jeden z najbardziej skutecznych i stosunkowo tanich narzędzi do zwiększenia sprzedaży. Otrzymujemy tutaj możliwość dotarcia z niemal chirurgiczną precyzją do najbardziej pożądanej przez nas grupy docelowej, którą możemy definiować m.in. ze względu na wiek, płeć, język, lokalizacje, zachowania, zainteresowania czy połączenia.

Portal udostępnia nam również różnorodne cele reklamowe, dlatego też możemy zrobić reklamę promującą np. cały fanpage, co docelowo zwiększy ilość fanów naszej marki, promować konkretne posty czy przekierowywać potencjalnych klientów bezpośrednio do naszej zewnętrznej witryny.

Reklamy na Facebooku to jeden z najbardziej skutecznych narzędzi do zwiększenia sprzedaży

Dla sklepów online, najlepszą opcją będą tutaj kampanie reklamowe z celem na konwersję, dzięki którym możemy zmierzyć dokładną ilość zakupów dokonanych przez naszych klientów. Umożliwia nam to słynny piksel Facebooka, który jest krótkim fragmentem kodu, dzięki któremu mamy możliwość stworzenia dużo efektywniejszych reklam, możemy precyzyjnie je analizować oraz docierać do osób, które chociaż raz odwiedziły wcześniej naszą stronę (remarketing). To ostatnie jest tutaj niezwykle istotne, gdyż mało kto sfinalizuje transakcję już podczas pierwszej wizyty w naszym sklepie. Osoby mogą w międzyczasie przeglądać inne oferty, odłożyć zakup w czasie czy po prostu w ostatniej chwili się rozmyślić i porzucić koszyk. Dlatego też niezwykle ważne jest to, aby im się sukcesywnie przypominać z naszą ofertą czy wcześniej obejrzanym asortymentem.

Facebook daje nam również duże możliwości jeśli chodzi o formaty reklamowe. Dla sklepów online najciekawszym z nich może być format karuzelowy, który pozwala na umieszczenie do 10 zdjęć ze spersonalizowanymi linkami czy pokaz slajdów, który pozwala na wyświetlenie od 3 do 10 grafik, tworzących 15 sekundową animację.

Pamiętajmy jednak, że Facebook stawia przede wszystkim na społeczności i relacje, dlatego cały czas udoskonala swój algorytm w taki sposób, aby w pierwszej kolejności wyświetlać użytkownikom treści publikowane przez ich znajomych. Z tego powodu niekiedy treści firmowe schodzą na dalszy plan i mają niskie zasięgi, dlatego też reklama jest tutaj niekiedy wręcz niezbędna.

Angażujące treści i interakcje

Bardzo częstym błędem wśród sprzedających jest to, że traktują oni niekiedy swój profil firmowy na Facebooku jak Allegro albo Ebay, czyli publikują głównie oferty, oferty i jeszcze raz oferty. Niekiedy zapominamy o tym, że Facebook jest platformą społecznościową, dlatego też naszym głównym zadaniem jest przede wszystkim budowanie społeczności wokół naszych produktów i  nie przesadzać z ilością sprzedażowych treści.

Portal ten ma bardzo duże możliwości jeśli chodzi tworzenie zróżnicowanego contentu, takiego jak np. filmy, które możemy opublikować bezpośrednio na platformie, animacje, karuzele czy ankiety. Nie zapominajmy także o różnego rodzaju konkursach i dedykowanych promocjach – są one świetnym sposobem na angażowanie dotychczasowych odbiorców i na pozyskiwanie nowych.

Warto pamiętać też, aby nie ignorować swoich fanów poprzez nie reagowanie na ich komentarze i wiadomości. Na Facebooku jesteśmy głównie po to, aby budować więzi, a dopiero potem, by sprzedawać!

Jak widać na powyższych przykładach, Facebook to doskonałe narzędzie do sprzedaży i pozyskiwania nowych klientów, jeśli tylko będziemy systematycznie i umiejętnie z niego korzystać. Kiedy postawimy na dostarczanie wartościowych treści swoim odbiorcom, angażowanie ich i prowadzenie z nimi dialogu, to sprzedaż jako miły efekt uboczny, przyjdzie sama. Znając już powyższe wskazówki, warto wdrożyć je w życie i wykorzystać ogromny potencjał sprzedażowy, jaki daje niebieski gigant.

Sylwia Kupiec – Właścicielka agencji social media Shine On Agency, która pomaga swoim klientom lśnić w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Jest również konsultantką marketingu online i szkoleniowcem. Edukuje i pokazuje przedsiębiorcom, jak za pomocą mediów społecznościowych mogą stworzyć niepowtarzalny wizerunek swojej firmy lub marki, zwiększyć sprzedaż jej produktów lub usług i zbudować wokół niej lojalną społeczność.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.