Marketing MIX Fakty i mity o e-commerce | Marcin Jędrzejczyk

Fakty i mity o e-commerce | Marcin Jędrzejczyk

167
0

Jedną z bardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki jest handel internetowy. Obecnie wartość tego rynku w Polsce szacuje się na poziomie 100 mld zł.

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc. Już w 2020r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.

Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W 2020 roku w Polsce zarejestrowano prawie 12 tys. nowych sklepów internetowych, a ich liczba na początku stycznia 2021 roku wynosiła w sumie blisko 44,5 tys. – o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak nie każdy z nich radzi sobie w czasie pandemii równie dobrze. W ciągu 2020 roku 5,6 tys. sklepów internetowych zawiesiło działalność. Widoczne są duże zmiany w podejściu firm do e-commerce. Często nie jest to już dodatkowy kanał sprzedaży, ale kluczowa część biznesu. Na e-commerce otwierają się mali i duzi przedsiębiorcy.

Taka dynamika rozwoju oraz bardzo często brak wiedzy o działaniu i funkcjonowaniu e-commerce spowodowała, że wokół handlu elektronicznego narosło bardzo wiele mitów. Pokutuje przeświadczenie, że sklep internetowy to szybka i tania inwestycja, która w krótkim czasie może dostarczyć wielu klientów i przychodów. Spora grupa przedsiębiorców sądzi, że wystarczy „postawić” sklep internetowy, a klienci przyjdą sami. Tak niestety nie jest. Konkurencja w tym temacie jest coraz większa, świadomość i wymagania klientów rosną z miesiąca na miesiąc. Powoduje to, że e-commerce nie jest łatwym biznesem.

E-commerce to szybka i tania inwestycja

Być może kiedyś tak było, na początku, gdy temat handlu elektronicznego dopiero się rozwijał. Obecnie sklep internetowy to już poważna inwestycja, która aby nam się zwróciła, powinna być szczegółowo zaplanowana w czasie oraz budżecie. Jest wiele czynników, które musimy wziąć pod uwagę, część z nich powinno też być szczegółowo rozłożonych i zaplanowanych w czasie – niektórych rzeczy nie można zrobić bez zakończenia wcześniejszych etapów. Już w momencie planowania należy jasno określić budżet całej inwestycji, ponieważ projektowanie i zbudowanie sklepu potrafi pochłonąć wiele czasu i pieniędzy (oczywiście wszystko zależy od rozmiarów danej inwestycji). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zbudować sklep w kilka dni i przy niskim nakładzie np. korzystając z gotowych szablonów i rozwiązań typu WooCommerce. Z reguły jednak jest to wydatek od kilkunastu (dziesięciu) nawet do kilkuset tysięcy złotych. Czasowo także jest to dosyć długi i rozbudowany proces. Wiele elementów należy zorganizować i połączyć ze sobą w jeden spójny organizm. Mowa tutaj m.in. o integracjach z systemami płatniczymi czy firmami kurierskimi, zorganizowaniu całego procesu logistyczno-magazynowego, odpowiednim zatowarowaniu czy integracjach typu „dropshipping”. Sam proces wprowadzania produktów do systemu – zdjęcia, konfiguracja i ustawienie produktów czy chociażby przygotowanie odpowiednich opisów, które będą przyjazne dla użytkownika jak i dla działań SEO. Bardzo ważnym elementem są także działania reklamowo-marketingowe.

Produkty w sklepie internetowym sprzedają się same, a klienci nas znajdą

Nic bardziej mylnego. Jednak takie przekonanie często się pojawia, szczególnie u tych osób, które odniosły i odnoszą sukcesy w sprzedaży tradycyjnymi kanałami. Samo „zbudowanie i postawienie” sklepu internetowego nie wystarczy. Można to porównać do tradycyjnego sklepu stacjonarnego – jego zbudowanie i zaopatrzenie to za mało. Musi iść za tym szereg działań reklamowych. Najlepiej, jak najbardziej dopasowanych do naszej grupy odbiorców. I to jest kolejny bardzo istotny element w całej inwestycji, który jest czaso – i kosztochłonny. Już sam etap przystępowania do inwestycji jaką jest e-commerce powinien zostać poprzedzony dogłębną analizą rynku i przygotowaniem strategii marketingowej, ze szczegółowym określeniem działań reklamowych i budżetu. Podobnie, jak w przypadku wprowadzania nowych produktów czy usług na rynek, koszty działań reklamowych są największe na pierwszych etapach rozwoju sklepu internetowego. Klienci sami nas nie znajdą, aby pozyskać ruch w naszym sklepie internetowym konieczne jest podjęcie wielu równoległych działań reklamowych. Mowa tutaj m. in. o szeroko rozumianych działaniach SEO/ SEM, płatnych reklamach Google Ads czy na platformach społecznościowych, budowaniu bazy mailingowej itp. Takich działań jest wiele i nie są one ani tanie, ani szybkie w realizacji. Temat działań reklamowych w e-commerce jest bardzo rozległy, ale to już jest materiał na inny osobny artykuł.

Podsumowując. Może nam się wydawać, że wejście z naszymi produktami czy usługami do świata e-commerce może być szybkie i tanie. Niestety jest wręcz odwrotnie. Obecnie efektywne i efektowne działanie w świecie internetowym jest już poważną inwestycją.

Źródło:
1. Analiza PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026”
2. Raport: „Co (u)gryzie e-commerce? | Raport 2021”, którego współautorami są Izba Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute.

Marcin Jędrzejczyk – Marketing Manager w firmie Headwear Professionals. Z marketingiem związany od ponad 15 lat. Szkoleniowiec i wykładowca Akademii Multisport (Benefit Systems). Pomysłodawca i organizator pierwszej konferencji marketingowej dla branży fitness – Fitness Marketing Day. Stały współpracownik kilku redakcji. Prywatnie pasjonat gór i wspinaczki sportowej.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.