Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

Marka osobista a branża fashion | Justyna Kopeć

Podobno w modzie było już wszystko i teraz mamy tyko wariacje odnoszące się do wcześniejszych tematów. Nie brakuje jednak osób, które nadal chcą pokazać swoją perspektywę na kobiece i męskie piękno, zwłaszcza to zewnętrzne. Przed młodymi projektantami stoi jednak wiele wyzwań. Przede wszystkim najważniejsze z nich: jak dać się poznać i znaleźć klientów. W końcu bowiem marzenie styka się z rzeczywistością, a w tej, poza pasją, ważna jest też sprzedaż. Budowanie marki osobistej zdaje się wychodzić naprzeciw tym potrzebom.

Jakie rady mogłabym, jako doradczyni budowania marki osobistej i ekspertka biznesu online, dać projektantom, aby ich działania przynosiły im korzyść?

Oto moja lista:

1. Określ siebie

Nie ma nic gorszego jak zniknąć w tłumie podobnych marek. Branża fashion to wyróżnianie się. Wyróżnianie klientów za pomoc ubrania, ale również wyróżnianie i samego siebie. Jest to branża w której musisz być JAKIŚ! W dodatku jest to branża od dziesięcioleci budowana na nazwisku. A żeby było ono zapamiętane jego właściciel musi się czymś wyróżniać. Pomyśl, z czym kojarzy Ci się Yves Saint Laurent, Coco Chanel, Vivienne Westwood, czy na polskim rynku Maciej Zień, Gosia Baczyńska i Viola Piekut? A jakie skojarzenia Ty chcesz zostawiać w umysłach odbiorców?

2. Znajdź swoją niszę

Nisza to jeden z naszych wyróżników na rynku. Być może obruszysz się i stwierdzisz, że przecież Twoje projekty może nosić każdy, ale… czy na pewno? Kiedy dopiero zaczynasz, tym bardziej powinieneś dookreślić dla kogo i co projektujesz. To właśnie działanie w niszy da Ci szansę na wybicie się, na rozpoznawalność. I to nisza może być Twoją trampoliną na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Inspiruj się markami, które są już powszechnie znane, ale najpierw wykonuj swoją pracę, aby myśleć o możliwości dołączenia do nich.
Wśród marek, które podglądam na Instagramie, widzę wyraźny podział, przypisanie konkretnej niszy. Monika Kamińska deklaruje, że nie nosi „plastiku” i takie też projektuje ubrania. Patrycja Kujawa znana jest z nieziemskich projektów sukien ślubnych, zaś Viola Piekut z przepięknych kreacji na wielkie wyjścia i na co dzień – eleganckie i ponadczasowe. Sara Zalewska komunikuje się jako polska luksusowa marka odzieżowa, a Monika Andrzejewska jako projektantka mody dla osób plus size.

3. Wybierz kanały komunikacji

Na szczęście żyjemy w czasach Instagrama, który jest rewelacyjną platformą do pokazania się i swojej twórczości zwłaszcza w branży fashion i beauty. To tutaj spopularyzowało się pojęcie „influencer” i to właśnie na Instagramie większość osób z branży fashion prowadzi swoje profile. Według mnie to miejsce, w którym musisz być, jeśli chcesz zaistnieć w świadomości odbiorców. I co ważne, na polskim rynku liczy się pomysł, który może szybko zrównać Cię z liderami polskiego rynku fashion. Baczyńska to dzisiaj prawie 43 tys. obserwatorów, Paprocki&Brzozowski – 98,9 tys., Viola Piekut – 160 tys., zaś Monika Kamińska official to 36 tys., Partycja Kujawa – 68,4 tys., Milabyli by Mila Piwowarska – 96,4 tys. Przypuszczam, że te ostatnie nazwiska nie są powszechnie rozpoznawalne, a mimo to ich marki na Instagramie potrafią działać lepiej niż uznanych projektantów.

4. Działaj strategicznie

Trudno będzie Ci osiągnąć sukces, kiedy będziesz działać spontanicznie i przypadkowo. Takie działanie przynosi również niemierzalne i przypadkowe rezultaty. Podobno osoby kreatywne nie lubią planowania, bo według niektórych zabija ono kreatywność właśnie. W moim odczuciu jednak strategia pozwala na zaplanowanie działań, ich weryfikację i osiągnięcie zakładanych rezultatów. Strategia wprowadza porządek, a on właśnie jest niezbędny dla kreatywności, bo wówczas mózg może się na niej skoncentrować. Ustal zatem, jakie są Twoje cele długo i krótkodystansowe. Określ wskaźniki, które będą służyć do monitorowania realizacji strategii i nie bój się wprowadzać zmian. W obecnych czasach liczy się elastyczne i zwinne podejście w realizacji założeń strategicznych.
Marka osobista, podobnie jak marka firmowa, wymaga strategicznego podejścia. Marketing mix daje szansę na wprowadzenie takich działań, dzięki którym będziesz mógł z sukcesem budować swoją rozpoznawalność na odpowiednim dla ciebie rynku, eksponując swój brand przed właściwą grupą odbiorców. Uwzględnij w swojej strategii działania nieoczywiste, skorzystaj z trampolin oraz współprac, które pozwolą Ci szybciej zaistnieć w branży fashion.

Justyna Kopeć – Doradczyni premium marek de luxe. Mentorka przedsiębiorczych kobiet Trenerka doradców budowania marki osobistej. Szkoleniowiec, liderka, ekspertka marketingu i przedsiębiorczyni. Właścicielka agencji marketingowej. Dyrektor oddziału Polish Business Club. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Pomysłodawczyni i opiekunka merytoryczna pierwszego w Polsce studium Doradca Budowania Marki Osobistej realizowanego przez Instytut Marki Osobistej.

Artykuł ukazał się w najnowszym wydaniu OOH magazine. Do pobrania TUTAJ.