Logo

Marketing MIXTylko w OOH magazine

KREACJA: Podsumowanie 2021 roku, prognozy na 2022 r. | Agata Palmowska, Kamikaze

TREND ROKU

Hello, metaverse

W ostatnich miesiącach możemy zaobserwować wiele trendów w marketingu. To chociażby nowe formaty w social mediach, rosnąca rola e-commerce czy też możliwości AI. Pośród wielu kierunków jeden wybija się ponad wszystkie. To metaverse. Nurt może wywrócić rynek reklamy do góry nogami. Przed nami nowa rozszerzona rzeczywistość osadzona w internecie. Celem przedsięwzięcia jest przezwyciężenie ograniczeń technologicznych w wirtualnym świecie. Metaverse rozszerza swoje możliwości daleko poza strefę rozrywki. Duże firmy już zaczynają inwestować w tę technologię na polu edukacji, biznesu i sprzedaży. Nic dziwnego; w wirtualnej rzeczywistości możemy otwierać sklepy, organizować koncerty, tworzyć produkty lub usługi dostępne tylko na danej platformie. To obowiązkowy kierunek rozwoju dla marek, które chcą docierać do młodszych pokoleń konsumentów.

NAJWIĘKSZY SUKCES ROKU 2021

Cele społeczne

Zgodnie z badaniami Edelman Trust Barometer, ponad ⅔ konsumentów wybiera marki, które są odpowiedzialne społecznie. W praktyce większość z nas jest w stanie wybrać produkt lub usługę firmy, która jest zaangażowana w budowanie lepszego świata. Szczególnie młode pokolenie oczekuje od brandów opowiedzenia się i realnego działania w kwestiach ekologicznych i społecznych. Rok 2021 to rok dużych zmian marketerów w podejmowaniu odważnych decyzji. Zauważamy coraz więcej kampanii oraz długofalowych akcji mających na celu rzeczywiste zmiany na lepsze. Guinness w czasie trwania lockdownu przeznaczył 30 milionów funtów na wsparcie zamkniętych pubów. Dove przekonywał młode dziewczyny do odzyskania pewności siebie w pięknej kampanii “Reverse Selfie”. IKEA przyspiesza swoje starania w walce ze zmianami klimatycznymi. Celem jest osiągnięcie osiągnięcie pozytywnego bilansu emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Przykładów nie brakuje również na polskim rynku. Fundusz Żubra kupuje tereny dla Biebrzańskiego Parku Narodowego. Marka YES wspiera siłę Polek w kampanii “Jestem kobietą”. Mnogość podejmowanych działań społecznych to zdecydowany sukces branży.

NAJWIĘKSZY KRYZYS/ WIZERUNKOWA WPADKA W 2021 ROKU

Wielki influencer, wielka wpadka

Z roku na rok rośnie znaczenie roli influencerów w kampaniach. Przy opracowaniu odpowiedniej strategii, doborze odpowiednich osób i umiejętnym prowadzeniu wspólnej komunikacji, marka może osiągnąć realne zyski. Wystarczy zaledwie jedno niedopatrzenie, by marka w jednej chwili straciła przez współpracę wiarygodność. Rok 2021 obfitował w świetne kampanie z udziałem popularnych osób, ale również – we wielkie wpadki. Brytyjscy influencerzy zostali wysłani na sesję zdjęciową do Dubaju w momencie, gdy w kraju trwał twardy lockdown. Fani znanych postaci zamiast aplauzu, oburzyli się nieodpowiedzialnością i brakiem zrozumienia dla reszty społeczeństwa. Znana amerykańska instruktorka jogi, Hilaria Baldwin, nieudolnie udawała Hiszpankę. Popularny YouTuber, David Dobrik, został oskarżony o niewłaściwe zachowania seksualne. W dobie pandemii również w naszym kraju zaobserwowaliśmy nieodpowiednie wypowiedzi influencerów. Brak wiary we wszechobecny wirus, przeciwstawianie się konieczności zaszczepienia się i głęboka wiara w teorie spiskowe to tylko część niezrozumiałych zachowań.

WPŁYW PANDEMII NA BRANŻĘ

Pandemia COVID-19 przyniosła ze sobą nieodwracalne zmiany w modelu prowadzenia biznesów, opracowywania strategii marketingowych oraz sposobu komunikacji z konsumentami. Pewne jest to, że nie wrócimy już do norm prowadzenia biznesu sprzed dwóch lat. Kluczem do sukcesu jest szybka adaptacja do dynamicznie zmieniających się warunków, zwłaszcza w obszarze reklam.

Wydarzenia związane z pandemią: lockdown, ograniczenia, trzymanie dystansu, spowodowały znaczne zwiększenie roli social mediów. Ludzie na całym świecie musieli pozostawać w domach i ograniczać swoje kontakty. W efekcie, naturalnym wyborem zastąpienia tak potrzebnych relacji międzyludzkich jest wybór social mediów. Większe zaangażowanie użytkowników jest widocznie zauważalne w każdej grupie wiekowej. Aktualnie wszystkie platformy społecznościowe zrzeszają ponad 4 miliardy osób. To ponad połowa światowej populacji.

WYZWANIA NA 2022 ROK

Po 1: storytelling

Dobre historie są z nami od zawsze. Potrafią nas rozbawić, wzruszyć, uczyć. Dlaczego zatem tak często zapomina się o chwytających opowiadaniach w kontekście tworzenia komunikacji marek? Nie ma lepszego sposobu na zbudowanie silnej więzi z konsumentami niż storytelling. Historie potrafią jednoczyć, zachęcać do działania i dodawać wiary w lepsze jutro. Jako twórcy reklam powinniśmy nieustannie uczyć się. Naszym zadaniem jest pogłębianie wiedzy o świecie, o markach, dla których pracujemy i o odbiorcach, do których mamy dotrzeć. Jedną z wyjątkowych cech opowieści jest bowiem właśnie sprawność przekazywania wiedzy. Mamy w rękach potężne narzędzie i możemy je wykorzystać.

Po 2: branding

Dobry marketing to dobry branding. Współczesna forma prowadzenia marki nie powinna ograniczać się do stworzenia klasycznego brand booku. Bardzo duża fragmentacja mediów wymusza odpowiednią strategię – czy, gdzie i jak się komunikować. To ważne, by wszyscy współtworzący brand byli dobrze zapoznani ze wszystkimi wytycznymi. Dotyczy to również influencerów!

Po 3: content

Dobry marketing to również mądre tworzenie contentu. W dobie mnogości komunikatów i treści w sieci, należy wrócić do podstaw i zastanowić się, jakie wartości pragniemy zaprezentować własnym odbiorcom. Strategia, która koncentruje się na wypracowaniu odpowiednich i spójnych form obrazu oraz tekstu, może skutecznie przyciągnąć uwagę określonych grup odbiorców.