Marketing MIX CSR w branży optycznej

CSR w branży optycznej

0

W ostatnich latach na całym świecie odnotowuje się wzrost znaczenia raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju.[1] Najwyższy wskaźnik odnotowano w Ameryce Północnej (90 proc. analizowanych firm), w Polsce już blisko 8 na 10 największych firm raportuje tego typu kwestie.

Aż 96% największych firm świata (z listy G250) raportuje działania CSR. Wskaźnik dla całego świata wynosi 80%, dla porównania w 1992 r. było to tylko 12% firm. Trend na angażowanie się firm na rzecz dobra społecznego i środowiska nieustannie wzrasta i staje się coraz częściej stosowaną przez organizacje praktyką. Na działania decydują się nie tylko duże korporacje, ale i małe, lokalne firmy.

Dlaczego działania CSR mają tak duże znaczenie? Firmy dysponują zasobami, które mogą przeznaczyć na realizację projektów na rzecz dobra publicznego. Sama produkcja, dystrybucja i sprzedaż również ma ogromne znaczenie oraz wpływ na środowisko naturalne, dlatego istotna jest odpowiednia procedura, pozwalająca zarządzać tym procesem. Coraz większe znaczenie mają produkty wykorzystane w procesie produkcji oraz stopień świadomości ekologicznej pracowników, a także oferowane warunki pracy i benefity.

Branża optyczna w Polsce nieustannie się rozwija, zwiększając liczbę salonów optycznych.[2] Rozwój tego sektora oraz jego zasoby pozwalają na angażowanie się w jeszcze większym stopniu w obszarze społecznej odpowiedzialności. Firmy optyczne coraz częściej podejmują działania CSR na wielu płaszczyznach, m.in. wspierając osoby z chorobami wzroku oraz redukując do możliwego minimum wpływ na środowisko naturalne.

Jednym z pionierów tego typu działań jest firma SHAMIR – lider na rynku producentów soczewek, który w maju 2021 roku ogłosił oficjalny start programu „Długie Oczy”. Projekt ma na celu poprawiać jakość życia osób z deficytem widzenia. Pierwszą inicjatywą w ramach akcji „Długie Oczy” jest zbiórka funduszy na budowę Ogrodu Zmysłów – terapeutyczno-pedagogicznego ogrodu sensorycznego dla niewidomych i niedowidzących dzieci z Ośrodka Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach.

Sam program powstał, aby pomagać osobom z deficytem widzenia, ale również, aby uświadamiać ich potrzeby oraz projektować rozwiązania, które będą odpowiedzią na najważniejsze wyzwania. Zgodnie ze strategią biznesową SHAMIR, projekty realizowane
w ramach „Długich Oczu” będą wdrażały innowacyjne i pionierskie rozwiązania, koncentrujące się na poprawie jakości życia osób z różnego typu chorobami wzroku.

Firma SHAMIR jeszcze przed rozpoczęciem programu, czynnie angażowała się w pomocy dla Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach, realizując wolontariaty pracownicze.

Naturalnym krokiem było rozpoczęcie programu na skalę ogólnopolską, która na celu ma organizowanie działań poprawiających jakość życia osób z chorobami wzroku. Pracownicy SHAMIR chętnie zgłaszają nowe inicjatywy oraz angażują się w wolontariaty pracownicze. Dla zespołu SHAMIR nadrzędną wartością jest pomaganie innym, co przejawia się w działaniach organizowanych od wielu lat.

– Razem z pracownikami SHAMIR od wielu lat angażujemy się w akcje społeczne, m.in. poprzez wolontariaty pracownicze, w trakcie pandemii przekazaliśmy okulary ochronne dla pracowników medycznych – mówi Aleksandra Kubańska, Marketing & Communications Manager, SHAMIR Polska.

– Uznaliśmy, że jesteśmy gotowi na jeszcze większe wyzwanie, dlatego wspólnie z zespołem zdecydowaliśmy, że chcemy zorganizować akcje na skalę ogólnopolską. Naszym celem jest polepszenie standardu życia osób z chorobami wzorku,  czego pierwszym efektem jest program Długie Oczy, czyli budowa Ogrodu Zmysłów dla niewidomych i słabowidzących dzieci z Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach – dodała.  

Do programu Długie Oczy przyłączyły się partnerskie salony optyczne z całej Polski. Obecnie w projekcie uczestniczy ponad 140 salonów optycznych. W każdym salonie optycznym stoi puszka, do której można wrzucić pieniądze na rzecz zbiórki publicznej – budowy Ogrodu Zmysłów, którą prowadzi Towarzystwo. W punktach oprócz puszki znaleźć można również dodatkowe materiały w postaci plakatu czy ulotki ze szczegółowymi informacjami na temat akcji. Każdy salon optyczny może przyłączyć się do programu – udział jest bezpłatny, za to może wnieść bardzo dużo dobra.

Dzięki zebranym funduszom powstanie Ogród Zmysłów, który zajmie powierzchnię około 4000 m kw. i zostanie podzielony na różne strefy. Wszystkie elementy – sady, krzewy owocowe, kwiaty, zioła, żywopłoty, zboża, murawa z wieloma gatunkami traw, czy mapa dotykowa – znajdą się w ogrodzie po to, by dzieci mogły poczuć je dłońmi i stopami, usłyszeć, powąchać czy posmakować, rozwijając w ten sposób swoje zmysły.

– Kiedy dowiedzieliśmy się o akcji, od razu zdecydowaliśmy się na udział w programie. Klienci naszego salonu dopytują o szczegóły akcji i chętnie wrzucają datki na budowę Ogrodu Zmysłów. Zawsze wspieramy inicjatywy, które mają na celu pomoc osobom z chorobami oczu, jednak ten program skradł nam serce, dlatego czynnie angażujemy się w projekcie – powiedziała Pani Ewa Pagieła, właścicielka salonu optycznego z Kwidzyna.

– Na co dzień pracujemy z osobami, które mają problemy ze wzrokiem, co sprawia, że bardzo utożsamiamy się z tym projektem. Informujemy naszych klientów o akcji, a Ci z dużym zaangażowaniem wspierają akcję. Cieszymy się, że możemy dorzucić cegiełkę do budowy Ogrodu Zmysłów, który zapewni rozwój podopiecznym z Lasek oraz posłuży na wiele lat – powiedział Pan Piotr Zalewski, właściciel salonu optycznego OPTIC FIT z Tarnowskich Gór.

Do zbiórki funduszy na Ogród Zmysłów w Laskach może przyłączyć się każdy, wpłacając pieniądze na stronie TUTAJ lub stacjonarnie w wybranych salonach optycznych
w całej Polsce. Każda wpłacona złotówka zbliża do celu – budowy Ogrodu Zmysłów.
Więcej zasad o uczestnictwie w akcji znaleźć można na stronie TUTAJ. Zbiórka jest zarejestrowana.

Zbiórka publiczna na rzecz budowy Ogrodu Zmysłów jest zarejestrowana pod numerem 2021/1437/OR. Zweryfikuj zbiórkę na stronie internetowej KLIKNIJ – w polu „szukaj zbiórki” wpisz powyższy numer.

[1] KPMG Survey of Sustainability Reporting 2020

[2] infowire.pl