Logo

Media & maszyny

Ułatwiamy pracę naszym klientom | Piotr Rutkowski, Trodat

O wprowadzaniu austriackiej marki na polski rynek, rozwoju portfolio – począwszy od dystrybucji produktów stemplarskich po zaawansowane technologie laserowe oraz o największych zmianach i wyzwaniach podczas 20 lat działalności mówi Piotr Rutkowski, Prezes Zarządu Trodat Polska.

Jak wyglądały początki firmy Trodat w Polsce?

Trodat ma swoje korzenie w Austrii, ale jej działalność wykracza daleko poza granice tego państwa. TroGroup GmbH to ponad czterdzieści podmiotów na całym świecie, które zatrudniają ponad 1900 pracowników. Na początku września 2002 roku utworzona została w ramach grupy polska spółka córka – Trodat Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Rozwijając się konsekwentnie przez ostatnie 20 lat, firma Trodat stała się na rynku polskim liderem produkcji pieczątek automatycznych oraz zdominowała rynek grawerowania, znakowania i cięcia laserowego za pomocą systemów Trotec.
Głównym obszarem Waszej działalności była na początku dystrybucja produktów stemplarskich. W jaki sposób kształtowała się oferta produktowa na przestrzeni lat?

Rozpoczynaliśmy od dystrybucji produktów stemplarskich Trodat. W marcu 2003 roku po udanych negocjacjach z japońską firmą Uni Mitsubishi Pencil, podjęta została decyzja o wprowadzeniu do dystrybucji produktów piśmienniczych Uni. W 2019 roku wprowadziliśmy markę artykułów szkolnych Y-Plus, która poszerzona została o produkty dla dzieci. Oprócz wspomnianych powyżej marek wprowadziliśmy do swojej oferty piśmienniczej także produkty marki Reiner i Noris.

Z kolei jako polski oddział producenta laserów Trotec, pierwszej sprzedaży dokonaliśmy w 2004 roku – był to laser grawerujący Speedy 100. Dzisiaj w naszej ofercie, poza sztandarową serią Speedy, znajdują się wielkoformatowe wycinarki laserowe serii SP, znakowarki SpeedMarker, a od niedawna także przystępne cenowo serie R i Q. Kolejne lata przynosiły stopniowe poszerzanie oferty materiałów grawerskich, a dziś portfolio to ponad 500 indeksów.

Sama technologia laserowa nieustannie się rozwija i ewoluuje, a wraz z nią rozwija się także nasza oferta. W ostatnim czasie jako Trotec koncentrujemy się na rozwoju nowoczesnego, jeszcze lepiej wspierającego codzienną pracę oprogramowania laserowego pod nazwą Ruby.

TRODAT

Misją firmy jest „Sprzedaż wysokiej jakości rozwiązań biznesowych pozwalających na rozwój zyskowności jej klientów”. W jaki sposób dążą Państwo do wypełnienia tej misji?

Mówiąc najprościej – oferujemy naszym klientom rozwiązania, dzięki którym ich praca staje się łatwiejsza, szybsza i bardziej opłacalna. Nasi przedstawiciele handlowi opiekują się klientami nie tylko w momencie zakupu, ale również stanowią wsparcie na późniejszych etapach prowadzonej przez klienta działalności. Chętnie dzielimy się swoją wiedzą i najlepszymi wypracowanymi praktykami. Dostarczamy produkty, które zanim trafią w ręce klientów przechodzą surowe testy. Jesteśmy pewni dostarczanej jakości, a jako lider technologii laserowej wyznaczamy w tej branży nowe standardy.

W przeciągu tych 20 lat działalności firmy na pewno przyszło Wam zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Gdyby miał Pan wskazać jedno, to jakie byłoby największe wyzwanie, które udało się przekuć w sukces?

Na przestrzeni 20 lat firma podejmowała szereg aktywności na różnych płaszczyznach biznesowych. Jako Trodat Polska najpierw skupialiśmy się na sprzedaży pieczątek, w kolejnym etapie długopisów, a następnie staliśmy się przedstawicielem producenta na Polskę w zakresie zaawansowanych technologicznie laserów. Kolejne lata przynosiły nowe obszary działania jakimi była dystrybucja laminatów, czy ostatnio stworzony dział software development, dbający o rozwój naszego oprogramowania.

Skupienie pod jednym szyldem tylu różnych gałęzi działalności to nie lada wyzwanie, które wciąż udaje nam się zrealizować. Pomimo takiej różnorodności potrafimy wypracować synergię i sprawić, że pracownicy ze sobą kooperują na każdej płaszczyźnie.

TRODAT

Co zmieniło się przez te 20 lat? Jak dzisiaj wygląda Trodat Polska?

Przez ten czas zmieniło się prawie wszystko! Nasze początki to małe pomieszczenie
biurowe i kilka osób w firmie. A dzisiaj? Dysponujemy biurem dla 50 osób, halą magazynową o powierzchni prawie 1800 m2, a do dyspozycji klientów mamy dwa showroomy w Warszawie i Katowicach. Pierwsze zamówienia otrzymywaliśmy za pomocą faksu, dzisiaj zarówno my, jak i nasi klienci korzystamy z nowoczesnych technologii. Przedstawiciele handlowi – dawniej przyjeżdzający osobiście do biura w garniturach – obecnie odbywają spotkania, a nawet prezentacje laserów, online.

Wejście do Unii Europejskiej umożliwiło swobodny przepływ towarów, dzięki czemu nie ma konieczności odbywania cotygodniowej odprawy celnej. Zmieniło się otoczenie, rynek i oczekiwania klientów. Staramy się jak najlepiej odnaleźć w zmieniającym się środowisku i być o krok do przodu, by móc dostarczać naszym klientom rozwiązania spełniające ich aktualne potrzeby.

TRODAT

Co ceni Pan sobie we współpracy z klientami i pracownikami? Jakimi wartościami kierujecie się w codziennej pracy?

Zawsze podziwiam pasję i zaangażowanie naszych klientów. Osoby, z którymi miałem okazję współpracować wkładają serce, emocje i entuzjazm w to co robią. Cenię sobie ich kreatywność i cieszę się, że oferujemy im rozwiązania i technologie, które pozwalają na twórczą realizację postawionych celów. Jako firma możemy poszczycić się profesjonalizmem w codziennej pracy i wysokim poziomem zrozumienia potrzeb klientów oraz otwartością na dialog.

TRODAT

Jak Trodat będzie celebrować swój okrągły jubileusz działalności na polskim rynku?

Na pewno nie będziemy obchodzić go sami! Nasz sukces to nasi klienci i pracownicy, więc będziemy celebrować go wspólnie.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Piotr Rutkowski – Od 2002 r. sprawuje funkcję Prezesa Zarządu Trodat Polska. Szerokie doświadczenie zawodowe na stanowiskach managerskich i ukończone studia MBA na Uniwersytecie Warszawskim pozwoliły mu na sprawne wprowadzenie firmy na rynek polski. W ciągu 20 lat działalności firmy konsekwentnie poszerzał asortyment piśmienniczy jak również wprowadził technologie laserowe do bazy produktowej. Jego hobby to rodzina, wycieczki kamperem, rynki finansowe i geopolityka.


Wywiad ukazał się w najnowszym OOH magazine. Do pobrania TUTAJ


Więcej podobnych treści przeczytasz TUTAJ.

TAGS