O tym jak pachnie zwycięstwo przekonają się osoby wyróżnione nagrodami Effie Awards, prestiżowego konkursu marketingowego cenionego na całym świecie.
Euforia, radość i świeżość – to określenia, które często kojarzą się ze zwycięstwem. Okazuje się jednak, że zwycięstwo może mieć też swój zapach. Właśnie taka mieszanka została przygotowana na galę Effie Awards.
– Wartości jak euforia, radość i świeżość wydobywane są w zapachu zwycięstwa przez takie nuty jak lemon verbena, konwalia, gardenia, zapach paczuli oraz ambry, który jest zapachem bardzo rzadko występującym, ale mocnym – mówi Jarosław Grzesica, Dyrektor Marketingu i PR IMS.
Natomiast same zapachy już od lat działają za zmysły i niekiedy gwarantują sukces w biznesie. Aromamarketing polega na oddziaływaniu na klienta, gościa poprzez właściwie dopasowanych mieszanek zapachowych. Tutaj kluczowe jest słowo dopasowana, bo specjalistom w tej dziedzinie zależy, żeby klient w otoczeniu zapachu czuł się dobrze i swobodnie.
– Niestety nie ma takiego zapachu, który spodoba się wszystkim. Jest, co prawda taka grupa zapachów jak wanilia, czy zapach skoszonej trawy, które mają szerokie grono osób, którym się podobają. Oczywiście zapach może wspomagać osiągnięcie sukcesu. Czy to będzie możliwość zatrzymania klienta w sklepie trochę dłużej czy też zbudowanie lojalności. Zapach jest bardzo ważnym elementem przy budowaniu postrzegania każdego brandu – wyjaśnia Wojciech Grendziński, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Handlowy IMS.
Najstarszym sposobem wykorzystywania aromamarketingu w sklepach było wykorzystywanie zapachu pieczonego kurczaka lub chleba. Osoby odczuwające właśnie taką woń czuły się głodne i dzięki temu robiły większe zakupy. Następnie działanie aromamarketingu zaczynało polegać na tym, żeby klienta skłonić do zostania w sklepie dłużej.
– Czasami zapach jest przygotowany w taki sposób żeby obiecywał jakąś przyszłość np. w biurze podróży może pachnieć kokosem, plażą – dodaje Wojciech Grendziński.
Gala wręczenia nagród Effie za najbardziej efektywną komunikację marketingową odbędzie się 12 października w Warszawie.
Konkurs jest organizowany przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Źródło: Newsrm.TV
JK