Logo

Marketing MIX

Kampania „Stocznia Gdańska na UNESCO”!, czyli nowocześnie o historii

Narodowy Instytut Dziedzictwa zachęca wszystkich Polaków, aby wsparli starania o wpisanie gdańskiego obiektu na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ma w tym pomóc kampania, która obejmuje, m.in. działania z influencerami, filmy przygotowane we współpracy z popularnymi Youtuberami, czy konkurs dla projektantów mody.

W 2020 roku Stocznia Gdańska będzie jedynym polskim kandydatem do wpisania na tę prestiżową listę. Narodowy Instytut Dziedzictwa, który koordynuje projekt, chce zarazić ideą wszystkich Polaków i zachęcić ich do kibicowania tej inicjatywie. Dlatego instytucja zainicjowała kampanię „Stocznia Gdańska na UNESCO”!. Jej celem jest opowiedzenie o historii kolebki Solidarności w nowoczesny sposób.

Jednym z elementów działań są dwa filmy przygotowane przez autorów popularnych kanałów na Youtubie. Radek Kotarski przybliża widzom początki przemysłu stoczniowego w Polsce, a także codzienne życie pracowników gdańskiego kompleksu: miejsca, w których jadali, czy zakładane przez nich ogródki (zobacz). Już wkrótce Historia Bez Cenzury opowie o potężnym związku, jakim była Hanza oraz sceptycznym nastawieniu szlachty do morskiego biznesu.

W kampanię zaangażowali się także influencerzy, którzy namawiają na swoich kanałach do trzymania kciuków za stocznię. Wśród nich jest wielu mieszkańców Trójmiasta, którym idea jest szczególnie bliska.

W ramach akcji powstała też niezwykła wystawa w okiennej witrynie w siedzibie NID-u w Warszawie (ul. Kopernika 36/40) przygotowana przez popularnego i cenionego fotografa Michała Szlagę. Artysta od wielu lat robi zdjęcia ludziom i obiektom związanym z postoczniowym terenem, a jego prace można oglądać chociażby w Belinie, czy Paryżu.  

NID zorganizował także konkurs na projekt bluzy i czapki inspirowanych historią gdańskiego obiektu, w którym wzięli udział projektanci z całej Polski. Zwyciężczynią została Katarzyna Pałcik. Jej żółta czapka z logo kampanii nawiązuje do kasków robotników fizycznych, a bluza jest inspirowana strojem trasera, czyli robotnika odpowiedzialnego za kreślenie linii na prefabrykatach wyrobów.

Akcja potrwa do lutego 2020. Pomysłodawcy mają jeszcze wiele pomysłów na upowszechnianie hasła „Stocznia Gdańska na UNESCO”, np. stworzenie spektakularnego muralu.

MW