Digital marketing: 2021 rok to dalszy ciąg zmian i wyzwań pod hasłem pandemii, co zaskutkowało mocnym przyspieszeniem rozwoju e-commerce i całej opcji marketplace. Można powiedzieć, że pandemii zawdzięczamy także technologiczną rewolucję pod względem np. rozwoju całego streamingu na żywo, czy realizacji wielkich eventów online – zupełnie nowe podejście do imprez masowych. Odchodząc od samego wirusa, wiele zmian nastąpiło także w digitalu.
Na pewno rozwój stories, w tym powstanie formatów reklamowych opartych o model stories, czy w końcu rozwój samych stories w znanych nam serwisach internetowych (Instagram, Facebook, a nawet Youtube). Na koniec bardzo ciekawym zjawiskiem jest rozwój aplikacji Tik Tok w Polsce i na świecie. Myślę, że nie znamy jeszcze wszystkich możliwości tej aplikacji, a jak pokazał mijający rok, może być to bardzo mocne narzędzie marketingowe w następnych latach.
Według mnie jednym z większych sukcesów tego roku jest powrót w jakimś sensie do normalności i oswajania się z nową rzeczywistością. Pandemia przestała nas przerażać, a zaczęła mobilizować do wdrażania zmian i innowacji. Poza tym ciekawym case’m było pojawienie się Maty i jego zestaw w McDonalds. Czy był to sukces? Dla samego rapera na pewno, a dyskusja jaka pojawiła się dookoła tematu też wiele wniosła do marketingowego świata i potwierdziła zasadę, nieważne jak mówią, ważne, że mówią.
Największą wpadką, jeśli chodzi o skalę, była zdecydowanie awaria Facebooka. Myślę, że nie tylko mnie zastanawia to czy niesie to ze sobą jakieś konsekwencje.
W skali naszego kraju dużym echem odbił się kryzys wizerunkowy Barbary Kurdej-Szatan i rezygnacja ze współpracy z nią marki Play, której była twarzą.
Największą zmianą w naszej branży okazała się zmiana modelu pracy. Wszyscy musieliśmy zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia i na dobre “przerzucić” się na życie w online i zmniejszony kontakt z drugim człowiekiem. Wiele firm stanęło również przed perspektywą przemodelowania swojego sposobu funkcjonowania. Pandemia wpłynęła też pozytywnie – mocny rozwój e-commerce, a przy tej okazji ogromny rozwój wszystkich food delivery i w związku z tym wyrastające nowe marki. Jeszcze zupełnie niedawno zamawianie jedzenia ograniczało się do dosłownie kilku firm. W tym momencie aplikacji jest sporo i problemem jest nie tylko wybór restauracji, ale także korporacji jaka nam je dowiezie.
Tutaj wiele zależy od sytuacji pandemicznej, która kreuje nasze życie od 2 lat. Niestety wiele zależy także od planów politycznych i tego jak przełożą się one na funkcjonowanie przedsiębiorców. Z dużym zaciekawieniem właściciele firm czekają na rozwój sytuacji z “Nowym Ładem”, który może wiele namieszać na rynku firm. Poza tym wyzwania będą podobne jak w mijającym roku – nadążanie za zmieniającym się światem i nowymi rozwiązaniami online.
Paweł Karaś, Współzałożyciel Mint Media. Absolwent kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji na SGGW w Warszawie. Wieloletni ekspert digital marketingu z bogatym doświadczeniem zawodowym zdobytym, m.in. w Grupie ARBOmedia, gdzie odpowiadał za obsługę największych klientów agencyjnych sieci ARBOnetwork, w tym kierowanie brandem Facebook Now – działem sprzedaży serwisu Facebook.
Współtworzył pierwsze w Polsce kampanie targetowane na iPhone’a oraz współpracował przy przygotowaniu i realizacji kompleksowych działań reklamowych w Internecie, m.in. dla takich klientów, jak: Coca-Cola, McDonald’s, Nike, Avon, Orbis, LG czy TOSHIBA. Obecnie Prezes Zarządu agencji interaktywnej Mint Media, która świadczy kompleksowe usługi z zakresu: strategii, kreacji, developmentu oraz mediów. Zaangażowanie w Pethelp to połączenie jego wielkiej pasji i zamiłowania do zwierząt (szczególnie kotów) z potrzebą pomocy ich właścicielom w łatwiejszym dostępie do usług weterynaryjnych.
Więcej o marketingu przeczytasz TUTAJ
Inspiracji marketingowych i gadżetowych szukaj TUTAJ