Logo

Trade marketingArtykułyPOS StarsTylko w OOH magazine

25 lat POS Media | Tatyana Pasternak

Tatyana Pasternak POS Media

O ćwierćwieczu działalności POS Media oraz wyzwaniach i trendach w shopper marketingu rozmawiamy z Tatyaną Pasternak – Dyrektor Regionalną POS Media.

To już 25 lat Waszej działalności w obszarze shopper marketingu. Jak wyglądały początki firmy?

POS Media została założona w 1998 roku, w czeskiej Pradze. Firma rozpoczęła swoją działalność dzięki sześciu ambitnym pracownikom, a następnie znacznie się rozwinęła i rozszerzyła swoją działalność poza Czechy. Obecnie jesteśmy europejskim liderem w marketingu zorientowanym na klienta – łącząc marki i konsumentów w całym procesie zakupowym. Przygotowujemy i wdrażamy indywidualne rozwiązania w ramach zintegrowanych kampanii dla wszystkich produktów i usług, które pomagają wpływać na decyzje zakupowe konsumenta. W naszym portfolio znajduje się wiele najbardziej znanych międzynarodowych marek, a naszymi partnerami są największe sieci handlowe.

Od lewej: Aktywacje konsumenckie, GIANT Shelf Decoration z ekranami multimedialnymi.

Jak zmieniały się działania firmy na przestrzeni tych 25 lat?

Działalność firmy ciągle się zmienia i jest to niekończący się proces, ponieważ zmienia się rynek, jego potrzeby i funkcje. Nasze działania zależą bezpośrednio od potrzeb i trendów rynkowych. W ciągu tych 25 lat nasze oddziały powstawały w 7 krajach Europy, w tym w Polsce i na Ukrainie. Z niecierpliwością czekamy na wejście na nowe rynki. Oczywiście każdy segment ma swoją specyfikę i różnice, ale jednocześnie rynek polski i ukraiński są podobne.

POS Media to duża firma zatrudniająca ponad 400 pracowników. Nieustannie poszukujemy i oferujemy nowe rozwiązania, monitorujemy konkurencję i analizujemy podobne działania w Europie. Dzielimy się doświadczeniami w ramach grupy, stosując tylko najlepsze praktyki i tylko te, które naprawdę się sprawdzają. Dotyczy to wielu aspektów naszej działalności: kreatywności, produkcji, szybkiego uruchamiania projektów, niestandardowych projektów, wprowadzania zmian w samym projekcie, automatyzacji i optymalizacji procesów, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych.

Trend cyfryzacji i optymalizacji, o którym dużo się mówi, dotyczy również nas. Obserwujemy, że media w sieciach handlowych zmieniają się, a także podlegają cyfryzacji. Wpływa to również na podejście i format naszej pracy. Jednocześnie cyfryzacja wiąże się z inwestycjami, ale nie wszyscy klienci są jeszcze gotowi zainwestować w nią na większą skalę, więc proces ten nie jest dynamiczny. Jednak jest nieunikniony. Dlatego już przygotowaliśmy wiele cyfrowych, innowacyjnych, wydajnych, przyjaznych i ciekawych dla klienta propozycji.

Branding i oznakowanie alejki sklepowej w kategorii artykułów piśmienniczych.
Branding i oznakowanie alejki sklepowej w kategorii artykułów piśmienniczych.

Jako Dyrektor Regionalna trzyma Pani obecnie pieczę nad dwoma krajami w Europie – Polską i Ukrainą. Jak podsumowałaby Pani 15 lat pracy w POS Media – biorąc pod uwagę osiągnięte cele, ale też wyzwania, z którymi trzeba było się zmierzyć?

15 lat pracy w POS Media to długa, ale i bardzo ciekawa przygoda. Oba rynki przeszły znaczące zmiany. Jednocześnie moja filozofia: „Kryzys to potężny impuls do rozwoju” pomogła mi rozwiązać wiele problemów i osiągnąć wyznaczone cele. W końcu to czas kryzysu mobilizuje nas do nowego spojrzenia i działania w niekonwencjonalny sposób oraz szukania nowych dróg i rozwiązań.

Dzięki takiemu podejściu zwiększyliśmy zarówno liczbę nośników w punktach sprzedaży, jak i liczbę partnerów, opracowaliśmy kompleksowe rozwiązania, które spełniają potrzeby klientów lub konkretnej marki, zoptymalizowaliśmy i przekształciliśmy procesy zewnętrzne i wewnętrzne, co znacznie poprawiło jakość naszych usług i produktów. Mamy też partnerów strategicznych, z których jednym z nich jest OMG, agencja digitalowa, ekspert w wielu obszarach. Wiemy, że zmierzamy w dobrym kierunku O2O (off-line/on-line i on-line/off-line), gdzie wszystkie kanały komunikacji, do których jesteśmy przyzwyczajeni, przenikają się i uzupełniają, gdzie konsument może łatwo przejść z jednego kanału sprzedaży do drugiego. Taka współpraca agencji o różnych profilach działalności będzie nieunikniona. W odniesieniu do Polski i strategii w najbliższej przyszłości to aktywnie rozwijamy i wdrażamy nowe formaty mediowe w punktach sprzedaży, intensywnie digitalizujemy media stosując np. interaktywne panele produktowe i ekrany. Zdecydowanie stawiamy na kreatywność, indywidualne podejście, nieszablonowe projekty. Na wybrane nośniki mamy wzory zastrzeżone. Wiele konstrukcji to nasze autorskie pomysły. Zapewniamy ekskluzywność marki klienta. Kampanie in-store optymalizujemy poprzez np. eventy, akcje promocyjne tj. samplingi, degustacje, również poprzez aktywacje konsumenckie jak konkursy i loterie, czy influencer marketing.

Priorytetem jest dla nas zwiększenie strategicznego rozmieszczenia materiałów POS/POP, ponieważ 75% decyzji o zakupie danego produktu podejmowanych jest w punkcie sprzedaży. W przypadku Ukrainy trend jest nieco inny z oczywistych powodów. Począwszy od 24 lutego 2022 r., rynek reklamowy praktycznie się zatrzymał, ale już latem 2022 r. ruszył i nabrał tempa, co mnie bardzo cieszy. Klienci mają plany i realne projekty na teraz i na najbliższą przyszłość. Wolumeny oczywiście nie są takie jak przed lutym 2022 r., ale trend rynkowy się poprawia. Rzeczywiście, dziś wielu klientów nie traktuje priorytetowo wdrażania innowacji lub cyfryzacji naszych usług, ale za to koncentruje się na kreacji i niestandardowym podejściu w komunikacji i wizualizacji oraz wysokiej jakości wykonania. W tym nasz ukraiński oddział jest szczególnie wyspecjalizowany. Jednocześnie wiele działań i projektów ma na celu działalność charytatywną i pomoc innym, co jest również bardzo ważne dla dzisiejszej Ukrainy.
W przyszłości ukraiński oddział również będzie stawiał na cyfryzację mediów, chociaż już dziś strategia ukierunkowana jest na zwiększenie strategicznego rozmieszczenia materiałów POS / POP.

Od lewej: Glorifier cube - wzór zastrzeżony przez POS Media, Grafika podłogowa wielkoformatowa
Od lewej: Glorifier cube – wzór zastrzeżony przez POS Media, Grafika podłogowa wielkoformatowa

Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoją obecnie agencje shopper marketingu w Europie?

Wszystkich nie uda mi się wymienić. Natomiast jednym z głównych będzie wysoka konkurencyjność. Brak uniwersalnych rozwiązań dla wszystkich rynków. To samo rozwiązanie nie zawsze działa na różnych rynkach w ten sam sposób. Konieczne jest ciągłe monitorowanie i analizowanie każdego rozwiązania. Szybkość reakcji na zmiany operacyjne w realizacji procesu projektowego. W Europie procesy działają zgodnie z algorytmami. Jest to dobre, ponieważ strukturyzuje wszystko, a jednocześnie bywa skomplikowane, ponieważ wymaga czasu, jeśli decyzje muszą być podejmowane natychmiast.

Nakładki na sensomaty.
Nakładki na sensomaty.

Jakie są obecnie główne trendy w shopper marketingu? A jakie będą kluczowe w najbliższej przyszłości?

Trendy należy rozpatrywać w dłuższym okresie, ale możemy na pewno powiedzieć, co nas czeka w najbliższym czasie. Ogólne trendy, które możemy odnieść do shopper marketingu to: Rosnąca rola cyfryzacji i sztucznej inteligencji. Zmiana formatów handlowych: sklepów, restauracji, kawiarni itp. Koncentracja na długoterminowym partnerstwie i współpracy marek, agencji, a nawet konkurentów. Możliwość personalizacji. Wzmocnienie roli e-commerce. Stały wzrost świadomości ekologicznej zarówno konsumentów, jak i firm.

W POS Media stawiamy na ciągły wzrost marketingu zorientowanego na klienta. Wierzę, że firmy, które postawią na pierwszym miejscu zarządzanie wrażeniami klienta będą same kreować trendy, czego z roku na rok doświadczamy, tworząc pozytywne doświadczenia wśród docelowych odbiorców.

Rozmawiała Magdalena Wilczak


Tatyana Pasternak POS Media 150x150 Tatyana Pasternak
Dyrektor Regionalna POS Media. Doświadczony Manager z bogatą historią pracy w branży reklamowej. Ekspert w zakresie shopper marketingu, zarządzania i komunikacji. Ma ponad 15 lat intensywnego i różnorodnego doświadczenia w dziedzinie marketingu i reklamy na rynkach europejskich. W biznesie kładzie duży nacisk na budowanie i utrzymywanie silnych i pozytywnych relacji z klientami i partnerami, interesariuszami oraz członkami zespołu. Zmotywowana i zorientowana na wynik profesjonalistka, która nieustannie szuka nowych wyzwań i okazji do poszerzania wiedzy oraz osobistego rozwoju.


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.

Zobacz: Przed nami 15. Jubileuszowa edycja konkursu POS STARS na najlepszy display reklamowy.