Logo

Gadżety reklamoweTylko w OOH magazine

Pamiętamy o tradycji | Karolina Piwońska, Teofilów

O historii firmy, która sięga czasów II wojny światowej i zazębia się nierozerwalnie z historią Łodzi, o produkcji ekologicznych bio-dzianin i o tym, co mają wspólnego z agencją kosmiczną NASA, mówi Karolina Piwońska, specjalista ds. marketingu w firmie Teofilów.

Jesteście polską firmą z pięćdziesięcioletnią tradycją produkcji i sprzedaży (zarówno w kraju, jak i za granicą) dzianin. Jak to wszystko się zaczęło?

Od roku 1945, kiedy po II wojnie światowej, odbudowywano w Łodzi polskie zagłębie przemysłu włókienniczego, działało w tym mieście do roku 1989 kilkadziesiąt dużych fabryk związanych z przemysłem lekkim. Firmy zatrudniały od kilkuset do kilku tysięcy pracowników, a miasto zwane „stolicą przemysłu lekkiego” przeżywało ponowny rozwój.

Nazwa „Teofilów”, pochodzi od nazwy przemysłowej dzielnicy Łodzi, w której powstała. Powstanie firmy było odpowiedzią na rosnący popyt i modę na konfekcję z dzianin syntetycznych, dlatego też produkcja firmy została ukierunkowana na taki asortyment.

W skład przedsiębiorstwa wchodziły cztery zakłady, w których zatrudnionych było ok. 6500 osób. Były to: Zakład Dzianin w Łodzi oraz trzy Zakłady Konfekcyjne: „Latona” w Ozorkowie, „Dandys” w Łodzi oraz „Teomina” w Krotoszynie. Posiadając własną teksturownię oraz farbiarnię przędzy, przedsiębiorstwo działało jednocześnie na rynku przędzy, dzianin wytwarzanych na okrągłych maszynach dziewiarskich, a także konfekcji z tych dzianin. Zakład Teofilów w Łodzi był największą i najnowocześniejszą inwestycją przemysłu lekkiego, a zarazem jedną z najciekawszych budowanych w polskim przemyśle w bieżącym pięćdziesięcioleciu XX wieku.

Teofilów

Historia Waszej spółki wiąże się nierozerwalnie z historią Łodzi, miasta zwanego stolicą przemysłu lekkiego. Jak na przestrzeni tych 50 lat zazębiały się historie tego miasta i Waszej firmy?

Łódź odgrywała ważną rolę w rozwoju przemysłu włókienniczego w Polsce. Miasto było znane jako jedno z głównych centrów tekstylnych w kraju, a także miało duże znaczenie na arenie międzynarodowej. W latach 1970-1975 wprowadzono szereg nowych wyrobów, „odpowiadających poziomem nowoczesności najwyższym standardom światowym”. Zmiany te w pierwszym rzędzie dotyczyły zakładów przemysłu lekkiego. Nowe techniki i technologie wytwarzania pozwalały na szersze stosowanie – uznawanych wtedy za nowoczesne – surowców syntetycznych, wykorzystywanych np. do wytwarzania dzianin i konfekcji przez ZTK „Teofilów”. Jednak po transformacji ustrojowej w Polsce w latach 90. XX wieku, przemysł włókienniczy w Łodzi i w całym kraju zaczął napotykać na wiele trudności. Konkurencja z zagranicy, zmieniające się trendy konsumenckie oraz wzrost kosztów produkcji wpłynęły na spadek znaczenia przemysłu włókienniczego w regionie.

Teofilów S.A. jest jedną z nielicznych firm w Polsce, obejmujący produkcję dzianin oraz konfekcję. Aktywnie wspieramy nie tylko łódzkie instytucje i młodych przyszłych projektantów łódzkich szkół, lecz również fundacje humanitarne.

A jakie były najważniejsze etapy historii firmy na przestrzeni tego półwiecza?

W pierwszych latach działalności podstawowy asortyment stanowiły dzianiny z poliestru teksturowanego o nazwie handlowej – bistor. „Teofilów” w pierwszym roku działalności rozpoczął sprzedaż eksportową, a głównymi odbiorcami m.in. byli: Związek Radziecki, Kuba, Austria, R.F.N., Włochy, Francja, Szwecja i Nigeria. W roku 1976 zakład przeszedł do produkcji nowych dzianin o nazwie „teolan” w skład której wchodziły różnego rodzaju mieszanki przędzy jak: poliester teksturowany, anilana, wełna, elano-wełna i tzw. przędza fantazyjna.

Systematyczna modernizacja parku maszynowego to jeden z najważniejszych czynników sukcesu firmy, która w latach 80. XX w. zapoczątkowała przerób surowców naturalnych, a z początkiem XXI w. kontynuując ten trend, jako pierwsza zapoczątkowała wytwarzanie dzianin z nowoczesnych przędz najwyższej jakości. Na początku 1996 r., likwidując ostatnią maszynę teksturującą, Zakład zrezygnował z produkowania konfekcji oraz z teksturowania przędzy, koncentrując swoją działalność tylko na produkcji i sprzedaży dzianin w metrażu.

W roku 2018 doszło do zamiany posiadanych akcji pomiędzy Skarbem Państwa, a Agencją Rozwoju Przemysłu S.A., skutkującej przejęciem przez Agencję większościowego pakietu akcji spółki Zakłady Tekstylno-Konfekcyjne „Teofilów” S.A., a rok później nastąpiła zmiana nazwy Spółki z Zakłady Tekstylno-Konfekcyjne S.A. na „Teofilów” S.A.

W ostatnim okresie rozwijamy produkcję tzw. bio-dzianin, które są w pełni ekologiczne i powstają z wykorzystaniem bawełny organicznej jako surowca, a także jesteśmy pionierami w produkcji dzianin z technologią Outlast w Polsce.

Dziewiarnia, czyli miejsce gdzie z przędzy powstają dzianiny.
Dziewiarnia, czyli miejsce gdzie z przędzy powstają dzianiny.

Rok 2019 był dla Was także przełomowy, w kontekście wprowadzenia najnowszych technologii?

Tak, zainwestowaliśmy w najnowsze technologie: drukowania metodą cyfrową, drukowania dzianin poliestrowych transferowo oraz uzyskania wykończeń dających dzianinom nowe funkcjonalności poprzez ich podklejanie i laminowanie. Dwie drukarki Javelin firmy SPGprints dają możliwość druku reaktywnego na bawełnie i wiskozie oraz ich mieszankach. Druk cyfrowy zapewnia trwałość i intensywność kolorów.

Jakie jeszcze inne inwestycje zostały poczynione?

Zrealizowano modernizację brakarni, zainstalowano cztery nowoczesne pakowarki służące optymalizacji procesu pakowania i etykietowania gotowej dzianiny renomowanej firmy Comatex. W 2020 roku podpisano umowę na zakup i instalację systemu informatycznego klasy ERP od firmy Comarch.

Wspomniała Pani, że rozwijacie również produkcję tzw. bio-dzianin. Proszę przybliżyć ten proces dbania o ekologię?

Od blisko 50 lat oferujemy najlepszej jakości dzianiny. Pamiętamy o tradycji i wciąż chcemy o nią dbać. Dlatego też wracamy do podstaw włókiennictwa, kiedy to pozyskiwano bawełnę z naturalnych upraw i przy wykorzystaniu naturalnych procesów – bez pestycydów, środków chemicznych czy też modyfikacji genetycznych. Nasza dzianina z bio bawełny to produkt wysokiej jakości, który nie podrażnia nawet delikatnej i wrażliwej skóry. Dodatkowo, wytworzona jest z troską o środowisko naturalne. Produkujemy dzianiny o różnorodnych zastosowaniach: odzież niemowlęca, dziecięca, młodzieżowa, sportowa, damska, reklamowa, a także bielizna.

Brama wjazdowa do Teofilów S.A.
Brama wjazdowa do Teofilów S.A.

A co Wasza firma ma wspólnego z NASA?

Spółka Teofilów jako jedyna we wschodniej części Europy licencjonuje technologię Outlast® od amerykańskiego dostawcy. W latach 80. i 90. XX wieku NASA prowadziła badania nad materiałami termoregulacyjnymi dla astronautów. Ich celem było opracowanie materiałów, które mogłyby kontrolować temperaturę ciała astronautów w skrajnych warunkach kosmicznych, zarówno podczas ekspozycji na intensywne ciepło, jak i ekstremalne zimno.

W tym zakresie firma Outlast Technologies współpracowała z NASA, wykorzystując swoje doświadczenie w dziedzinie materiałów zmieniających fazę (PCM), aby opracować rozwiązania termoregulacyjne dla astronautów. Outlast dostarczał swoje materiały PCM, które umożliwiały kontrolę utrzymania i uwalniania ciepła w zależności od warunków otoczenia.

Dzięki współpracy z NASA, Outlast zdobył wiedzę i doświadczenie w dziedzinie termoregulacji, które następnie wykorzystał do rozwoju technologii Outlast stosowanej w przemyśle odzieżowym i innych dziedzinach. To dzięki mikrokapsułkom (PCM), które w zależności od potrzeby absorbują, przechowują lub uwalniają ciepło, zapewniające wyjątkową wygodę i komfort w każdej sytuacji.

Spółka Teofilów jest jedynym producentem w Polsce i we wschodniej części Europy, który wytwarza produkty z dzianiny Outlast®. Te sztandarowe produkty stanowią część naszego portfolio odzieży klasy premium. W ofercie znajdują się m.in. damskie i męskie T-shirty, long sleeve oraz komplety termo. Cały czas stawiamy na rozwój rozszerzając katalog produktów o nowe modele i wzory z dzianiny Outlast.

Niebawem wchodzicie na rynek z własną marką odzieżową premium?

Tak. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, nieustannie rozwijamy naszą działalność. Z tego powodu serdecznie zapraszamy Państwa na nasze stoisko podczas targów Festiwal Marketingu 13-14 września, gdzie będziecie mieli okazję zapoznać się z naszą innowacyjną marką, która jest jedyną na polskim rynku! Zachęcamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych, gdzie wkrótce podamy więcej szczegółów na temat naszej nowej marki.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

 


Karolina Piwońska, Teofilów

Karolina Piwońska
Od lat związana z branżą marketingową, wspierająca klientów B2B w realizacji działań marketingowych. Obecnie wykorzystuje swoje doświadczenie jako marketingowiec w Spółce Teofilów, gdzie zajmuje się tworzeniem strategii marketingowej i wspieraniem sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji. Aktualnie głównym priorytetem jest budowanie i rozwijanie nowej marki Teofilowa poprzez skuteczne działania w kanałach komunikacji i sprzedaży.

 


Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine. Do wglądu online TUTAJ.